Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 26 Julai 2013

Colek menu 'ringan' waktu malam pada bulan Ramadhan di Kelantan

Pelbagai jenis colek disediakan di Restoran Dapur Ibu berhampiran Masjid Ibrahimi.
PASIR PUTEH, 26 Julai: Makan colek pada sebelah malam bulan Ramadan sudah menjadi budaya masyarakat Kelantan sejak dahulu lagi yang menyebabkan setiap kedai makan terpaksa menyediakan menu tersebut. Mohd Zamri Abdul Rahman, 43, berkata, dia pasti akan ke kedai makan bersama kawan-kawan sejurus selesai solat Terawih untuk menjamu selera dengan colek.

Katanya, fenomena itu sudah menjadi perkara biasa di negeri ini malah ia menimbulkan kehairanan jika ada kedai yang tidak menyediakan colek. “Saya tidak pasti sejak bila budaya ini bermula dan inilah budaya yang hanya boleh ditemui di Kelantan,” katanya.

Sementara itu, Pengurus Restoran Dapur Ibu, Azahan Anwi berkata, budaya itu menuntut dia menawarkan pelbagai jenis colek di kedainya yang berhampiran Masjid Ibrahimi di sini. Katanya, sejak awal Ramadan lagi, mengunjunginya kedainya untuk mendapatkan colek istimewa.

“Pada malam Ramadan, pelanggan lebih gemar makan makanan lebih ‘ringan’ dan colek merupakan yang paling sesuai,” katanya kepada Sinar Harian. Azahan memulakan perniagaan tidak sampai setahun itu belum berdepan pengalaman berniaga pada malam raya ketika perantau pulang ke kampung halaman.

“Kami bercadang untuk membuka perniagaan pada malam raya, cuti hanya pada hari raya pertama dan kami kembali berniaga pada raya kedua ketika perantau masih ramai di kampung,” katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 26 Julai 2013 |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan