Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 26 Julai 2013

Masjid Muhammadi kekal tradisi

Oleh ASMA HANIM MAHMOOD
utusankelantan@utusan.com.my
 
DARI kiri, Che Membunga Mamat, Fatimah Jaafar dan Aminah Yusuf membaca al-Quran di Masjid Muhammadi di Kota Bharu, Kelantan, baru-baru ini. - Utusan/Asma Hanim Mahmood
KOTA BHARU, 25 Julai: Ketibaan Ramadan, bulan penuh keberkatan yang melimpah dengan rahmat sangat dinanti sesiapa yang 'merinduinya' kerana setiap amalan sudah dijanjikan pahala berganda.

Selama sebulan, setiap pintu untuk membuat kebaikan dan amal soleh dipermudahkan seluas-luasnya kepada mereka yang ikhlas mahu memperbaiki diri dan menambah deposit 'akaun' akhirat.

Bayangkan jika selama ini kita mungkin berdalih kesuntukan masa untuk membaca dan menelaah halaman al-Quran ataupun mendirikan solat, tetapi apabila tibanya Ramadan, seolah-olah waktu lapang itu dihadiahkan Allah buat kita, tinggal lagi sama ada kita sendiri yang mahu menyambut dan mengisinya.

Menyedari pulangan dan keuntungan besar beribadah dalam bulan mulia ini, maka tidak hairanlah apabila amalan beriktikaf di masjid negeri Masjid Muhammadi di sini telah menjadi tradisi dan budaya masyarakat Islam di Kelantan.

Masjid dengan binaan terbuka dan berunsur seni bina kolonial pra-Perang Dunia Kedua berwarna kuning cair dan coklat dengan kubah keemas-emasan yang menjadi mercu tanda bandar Kota Bharu ini membuka pintu seluas-luasnya untuk tetamu Ramadan beriktikaf.

Dalam ajaran Islam, iktikaf atau berada di masjid untuk tempoh tertentu adalah amalan yang sunat dilakukan pada bila-bila masa dan paling afdal dilakukan pada 10 hari terakhir Ramadan.

Sejak sekian lama, Masjid Muhammadi menjadi tumpuan yang mana jemaah datang dari seluruh pelosok negeri ini bukan sahaja pada penghujung bulan mulia ini, bahkan ada yang datang beriktikaf sejak awal lagi, yakni selama sebulan penuh.

Istimewanya di masjid ini, peluang iktikaf itu bukan hanya direbut oleh golongan lelaki seperti mana kebiasaan di tempat lain, tetapi juga wanita yang menjadikan rumah Allah itu kediaman sementara. Iktikaf bagi mereka bukan sekadar menghabiskan kebanyakan waktu dalam sehari di masjid, tetapi hakikatnya 24 jam kekal berada di situ sepanjang Ramadan.

Tahun ini, terdapat lebih 20 wanita yang hampir kesemuanya warga emas 'menginap' di situ dan mengunakan tikar sebagai alas tidur di bahagian luar ruang solat masjid tersebut yang lapang dan selesa. Biarpun malam mereka ditemani nyamuk yang 'mengilai' di telinga dan berbantalkan lipatan kain, namun ini bukanlah satu masalah besar, malah tidak bimbangkan keselamatan diri kerana menurut mereka, masjid itu ada pengawal keselamatan yang bertugas 24 jam.

Salah seorang daripada mereka, Che Membunga Mamat, 80, dari Mulong berkata, beliau sudah lebih 20 tahun beriktikaf di masjid itu sepanjang Ramadan dan berazam untuk melakukannya lagi tahun hadapan jika dipanjangkan umur.

Katanya, adalah lebih baik dirinya berada di masjid kerana tidak perlu menyusahkan anaknya untuk keperluan makan minum, selain dapat menumpukan sepenuhnya kepada ibadah seperti solat sunat dan membaca al-Quran.

"Saya duduk di Mulong pun menumpang rumah anak yang juga ibu tunggal, saya tidak ada 'tanah air', tidak ada harta, lebih baiklah saya duduk di masjid. "Walaupun saya datang dengan duit hanya RM20 dalam tangan, tetapi saya tidak berasa susah di sini kerana pihak masjid menyediakan makan dan minum untuk berbuka, selain jemaah yang selalu memberi hadiah dan sedekah," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Che Membunga memberitahu, biarpun usianya sudah lanjut, namun dirinya masih mampu menguruskan diri seperti membasuh pakaian sendiri di tandas masjid. "Tetapi berbanding tahun-tahun dahulu, saya belum lagi dapat khatam al-Quran walau sekali, dahulu saya boleh khatam dua hingga tiga kali ketika Ramadan di masjid ini," katanya lagi.

Seorang lagi 'tetamu' iaitu Fatimah Jaafar, 65, yang berasal dari Kampung Jerek Baru, Gua Musang berkata, beliau datang ke Kota Bharu dengan menaiki kereta api yang berhenti di Wakaf Bharu, Tumpat sebelum menyewa teksi ke masjid itu.

Katanya, ini adalah tahun ketiga dirinya beriktikaf di masjid itu dan memberitahu setakat pengetahuannya, hanya Masjid Muhammadi yang membenarkan golongan yang berminat untuk 'berumah' sepanjang Ramadan di situ.

"Pada bulan Ramadan sahaja peluang ini diberi kepada sesiapa sahaja untuk tinggal di masjid dengan syarat menjaga kebersihan dan menyimpan barang-barang peribadi dengan elok, khususnya apabila waktu solat Jumaat untuk memberi ruang jemaah lelaki sembahyang.

"Setiap pagi ada sesi pengajian al-Quran dan selepas Zuhur dan Asar juga ada kuliah, selain Tarawih 20 rakaat. "Pada permulaan Ramadan baru-baru ini ada ramai warganegara Thailand memenuhi ruang masjid dan mereka tidur dengan anak-anak kecil, tetapi pihak masjid telah mengambil tindakan dan melarang pendatang asing datang beriktikaf kerana mereka kebanyakannya mahu mengemis," katanya.

Rakannya, Kelthom Mahmood, 72, dari Kampung Ingin Maju, Kuala Krai pula berkata, walaupun dirinya tidak lancar membaca al-Quran, namun itu bukan penghalang untuknya sama-sama beriktikaf di masjid itu sejak dua tahun lalu.

Jelasnya, kesemua tetamu Ramadan di situ saling mengambil berat antara satu sama lain walaupun hanya bertemu setahun sekali. "Kami sudah tidak ada suami, sebab itu mudah untuk kami beriktikaf penuh sebulan, kami mahu cari pahala sebanyak-banyaknya sepanjang bulan ini," katanya.

Seorang lagi warga emas, Nik Ismail, 67, yang membahasakan dirinya 'Mok Yah' pula berasal dari Marang, Terengganu, tetapi sudah beberapa tahun tinggal di Pondok Pasir Tumboh dekat sini dan khusus pada bulan Ramadan, beliau memilih untuk 'menadah' al-Quran dan mendengar kuliah di Masjid Muhammadi.

"Ada kalanya 'Mok Yah' rasa tidak larat dan terpaksa meminta bantuan jemaah masjid yang lebih muda untuk mengangkat barang seperti beras yang orang sedekahkan, mujurlah tempat wuduk dan tandas masjid tidak jauh dari tempat kami tidur," katanya.

Aminah Yusuf, 80, dari Kampung Seribong, Pasir Tumboh pula yang tidak mempunyai anak sanggup menunggu hingga ke pagi Aidilfitri sekiranya masih ada rakan lain bersamanya pada malam raya. "Sudah 15 tahun saya berpuasa di Masjid Muhammadi, kadang-kadang saya bersolat raya di sini, tetapi kalau semua orang lain mahu pulang, waris saya akan datang menjemput," katanya.

Seorang jemaah tetap masjid, Che Mah Che Husin, 76, dari Padang Bongor dekat sini pula berkata, tradisi beriktikaf dan tidur di masjid itu sepanjang Ramadan kekal dari dahulu sehingga kini. "Sejak dari usia muda lagi saya melihat tradisi ini berlaku, orang dari tempat yang jauh suka datang ke Masjid Muhammadi dan sanggup tinggal sebulan di sini," katanya yang berulang dari rumah untuk beriktikaf dari waktu Zuhur sehingga selesai Tarawih setiap hari. 

Sementara itu, Imam Besar Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK), Muhammad Hana Pizi Abdullah ketika dihubungi berkata, Masjid Muhammadi menjadi pilihan ramai untuk beriktikaf kerana kedudukannya sebagai masjid negeri.

Jelasnya, kalangan yang datang bukan sahaja terdiri daripada yang kurang berkemampuan, bahkan dari pelbagai peringkat, termasuk golongan kaya dan berpangkat. "Pihak masjid tidak menghalang sesiapa untuk beriktikaf di sini dan kami menyediakan juadah berbuka puasa untuk 500 jemaah setiap hari," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia | Timur | Terbitan 26 Julai 2013 |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan