Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 25 Julai 2013

Kerajaan Negeri Kelantan nafi balak punca sungai cetek, jejas padi

KOTA BHARU, 24 Julai: Kerajaan Negeri Kelantan menafikan aktiviti pembalakan di Hulu Kelantan menyebabkan Sungai Kelantan cetek dan menjadi punca kepada pengurangan pengeluaran padi di negeri ini sehingga mendatangkan kerugian kepada petani.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob sebaliknya percaya banyak faktor lain menjadi punca kepada perkara itu dan mahukan kajian dibuat untuk mencari punca utama kepada masalah tersebut. Beliau berkata, Kerajaan Negeri Kelantan juga telah menghentikan semua aktiviti pembalakan tanpa kebenaran terutama di kawasan hutan simpan dan tadahan hujan.

"Saya rasa tidak adil kalau kita kata pembalakan, sebab pembalakan yang diluluskan adalah berasas iaitu sesuatu kawasan yang baik bukannya kawasan tadahan atau hutan simpan.

"Kita perlu buat kajian kerana pengurangan hasil padi ini bukan sahaja bergantung kepada kualiti air tetapi mungkin musim pertanian dan faktor-faktor lain seperti penyakit," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bahawa pengeluaran padi berkurang kerana paras air sungai cetek yang berpunca daripada pembalakan di hulu mengakibatkan mendapan lumpur di rumah pam milik Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA).

Ismail Sabri berkata, bantuan berjuta ringgit yang disalurkan Kerajaan Pusat untuk membantu menyelesaikan masalah pengairan tidak akan berjaya sekiranya kerajaan negeri masih bersikap lepas tangan dalam menangani aktiviti tersebut.

Sementara itu, dalam perkembangan lain, Ahmad berkata, Mesyuarat Exco bersetuju menubuhkan Majlis Penasihat Ekonomi Kelantan (MPEK) yang berperanan memberi cadangan dan idea bagi membantu pembangunan dan pertumbuhan ekonomi negeri dari semasa ke semasa.

Katanya, beliau akan mengetuai MPEK manakala ahli-ahlinya terdiri daripada golongan profesional dalam bidang ekonomi serta ahli-ahli korporat yang telah berjaya."Antara dua pemimpin akademik yang disenaraikan adalah daripada Fakulti Perniagaan dan Perakaunan Universiti Malaya iaitu Prof. Dr. Mohd. Nazari Ismail dan Prof. Dr. Mohd. Said Zainol dari Fakulti Sains Komputer dan Matematik, Universiti Institut Teknologi Mara (UiTM).

"Pemilihan ini berdasarkan kepada bidang masing-masing yang mengambil kira pelbagai aspek kerana harapan kerajaan dengan penubuhan ini dapat membantu memberi pandangan ketiga khususnya dalam bidang ekonomi," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia | Timur | Terbitan 25 Julai 2013 |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan