Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 30 Julai 2013

Kisah Kehidupan: Pilu sambut Aidilfitri tanpa ibu, ayah

KOTA BHARU, 30 Julai: Ketika remaja seusianya ralit dengan rencah dunia mereka, Muhammad Zulhairie Zainudin, 17, memikul beban orang dewasa menjadi 'ayah' kepada empat adiknya selepas bergelar yatim piatu Mei lalu.
  
Remaja dari Kampung Chekok, dekat sini itu mengorbankan persekolahannya bagi mencari rezeki agar adik-adiknya -- Nur Hazfitrie, 15; Muhammad Zikrie Ikhwan, 13; Muhammad Zulhusni Jafni, 11, dan Nur Hidayah, 7 -- dapat bersekolah.     

"Saya bekerja membuat burger dan membancuh air di sebuah gerai dekat dengan kampung dengan pendapatan sekitar RM150 seminggu, selain bantuan RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat," katanya ketika ditemui di rumah mereka, di sini semalam.
  
Katanya ayah mereka Zainudin Nafi meninggal dunia Mei lalu selepas menderita sakit dalam perut, manakala ibu Habibah Mat Adam kembali ke Rahmatullah pada 2010 akibat jangkitan kuman.
  
Tinjauan Bernama mendapati rumah yang didiami lima beradik itu dalam keadaan daif dengan pintu utama hanya bertutup dengan langsir dan sumber air pula dari telaga tiub.
  
Jika si abang mencari rezeki, si adik yang paling tua Nur Hazfitrie menggalas peranan 'ibu', menyediakan makanan dan mengemas rumah.
  
"Sepanjang bulan Ramadan ini, saya terpaksa bangun awal pagi untuk masak makanan untuk bersahur. Petang pula memasak untuk berbuka puasa.
  
"Mujur arwah ayah ada tinggalkan sebuah motosikal untuk abang (Muhamad Zulhairie). Bolehlah abang gunakannya untuk hantar dan ambil saya dan adik dari sekolah," katanya.
  
Pelajar tingkatan tiga di Sekolah Menengah Kebangsaan Panchor itu bagaimanapun reda dengan nasib yang menimpa mereka dan tidak patah semangat untuk berusaha mencatat keputusan cemerlang pada peperiksaan Penilaian Menengah Rendah yang bakal didudukinya tahun ini.
  
Dalam pada itu, Kelab Media Kelantan Darul Naim (Kemudi) yang prihatin dengan nasib menimpa keluarga tersebut, tampil menghulur bantuan di bawah program tanggungjawab sosial 'Sentuhan Ramadan Kemudi' bagi meringankan beban lima beradik berkenaan.
   
Presidennya, Anwar Hussin berkata Kemudi memilih keluarga itu untuk dibantu kerana terharu dengan pengorbanan Muhamad Zulkhairie yang sanggup berhenti sekolah bagi mencari nafkah untuk keluarganya.
  
"Kita akan teruskan program sebegini sepanjang Ramadan dan Syawal ini bagi membela nasib golongan yang memerlukan. Ini adalah program tahunan Kemudi yang mula dilaksanakan tahun lepas," katanya.
  
Turut tampil memberi sumbangan ialah Pengurus VS Golden Beauty, Vivi Sumanti Che Ahmad dan syarikat telekomunikasi Digi Telecommunications Sdn Bhd.

Sumber: BERNAMA | 30 Julai 2013 |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan