Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 29 Oktober 2015

Tengku Razaleigh mahu pembinaan rumah untuk mangsa banjir di Gua Musang dipercepat

GUA MUSANG: Anggota Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah mahu pembinaan rumah untuk mangsa banjir dipercepat.

Beliau berkata pembinaan rumah untuk 40 keluarga mangsa banjir di penempatan baharu di Kampung Batu Papan Dua di sini masih tertangguh disebabkan beberapa masalah termasuk penyelesaian hak milik tanah.

Kerajaan persekutuan meluluskan peruntukan lebih RM6 juta sejak Mac lepas bagi membina 40 unit rumah di situ, katanya kepada pemberita ketika meninjau pembinaan rumah mangsa banjir di kampung berkenaan Isnin.

"Tak tahulah saya bagaimana perkara itu boleh berlaku hingga pembinaan rumah untuk penempatan mangsa banjir masih tertangguh sampai sekarang," katanya.

Beliau yang juga Ketua UMNO Bahagian Gua Musang berkata beliau sendiri memohon peruntukan itu daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berikutan ramai penduduk kehilangan tempat tinggal akibat banjir besar akhir tahun lepas.

Tengku Razaleigh berkata adalah menjadi harapan perdana menteri dan beliau sendiri supaya kontraktor dapat menyiapkan rumah dengan segera supaya mangsa banjir tidak terus tinggal di kediaman transit.

"Sebelum ini kita berhasrat untuk membina 100 unit rumah di kampung berkenaan bagi pemindahan mangsa banjir tetapi banyak halangan dan akhirnya hanya mampu dibina 40 unit sahaja," katanya.

Beliau berharap pembinaan kesemua rumah itu dapat disiapkan sebelum pertengahan Disember depan.

"Kita tak mahu ia (tarikh siap pembinaan) dilanjutkan lagi, kita mahu lihat ia siap sepenuhnya untuk memindahkan mangsa banjir dengan seberapa segera," katanya.

Sumber: Bernama | 26 Okt. 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan