Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 31 Oktober 2015

USM tingkat kesedaran kesihatan awam

Tengku Mahaleel Tengku Arif (tengah) beramah mesra bersama para panel selepas Kolokium Pengurusan Berhubung Masalah Kesihatan di Kelantan Ke Arah Pembentukan Bandar Sihat, di Kota Bharu, baru-baru ini.
KOTA BHARU: Universiti Sains Malaysia (USM) meningkatkan usaha untuk memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai isu-isu kesihatan sebagai langkah ke arah pembentukkan bandar sihat di negeri ini.

Ahli Gabenor USM, Tengku Tan Sri Dr. Mahaleel Tengku Arif berkata, universiti berkenaan akan memainkan peranan dalam memberi info-info kesihatan secara terbuka kepada masyarakat bagi mencapai matlamat tersebut.

Menurutnya, pihaknya akan be-kerjasama dengan Jabatan Kesihatan Kelantan untuk berbincang dan berkongsi mengenai masalah kesihatan serta hasil-hasil penyelidikan.

“Menerusi kerjasama ini, kita akan berusaha mengenal pasti cabaran yang dihadapi dan cara penyelesaiannya bagi meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan rakyat.

“Bagaimanapun di peringkat awal ini, kita akan berusaha memberi kesedaran secara terbuka kepada masyarakat mengenai isu-isu kesihatan awam yang terkini di negeri ini,” katanya kepada pemberita selepas Kolokium Pengurusan Berhubung Masalah Kesihatan di Kelantan Ke Arah Pembentukan Bandar Sihat di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir, Pengarah Jabatan Kesihatan Kelantan, Datuk Dr. Ahmad Razin Ahmad Maher; Dekan Pusat Pengajian Sains Perubatan USM, Prof. Dr. Ahmad Sukari Halim dan Timbalan Dekan (Hal Ehwal Pelajar & Jaringan), Prof. Dr. Dinsuhaimi Sidek.

Dalam majlis tersebut, kira-kira 150 peserta mewakili organisasi serta jabatan yang bertanggungjawab dalam isu-isu penjagaan kesihatan turut memberi respon positif terhadap usaha USM tersebut.

Sementara itu, Ahmad berkata, menerusi kajian serta penyelidikan yang dilaksanakan oleh USM akan dapat membantu memberi manfaat kepada masyarakat ke arah pembentukan bandar sihat.

“Dengan kepakaran daripada universiti, setiap hasil kajian khususnya berkaitan isu kesihatan akan memberi kesedaran kepada masyarakat supaya mereka memahami dengan lebih jelas apa yang perlu dilakukan.

“Selain itu, hasil kajian itu juga akan membantu kita membuat perancangan untuk masa depan berdasarkan informasi serta penemuan yang diperoleh,” katanya.

Sumber: Utusan Malaysia | 27 Okt. 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan