Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 24 Oktober 2015

Muay Thai mampu jadi tarikan pelancong ke Kelantan

Md Anizam (enam, kanan) bersama pemimpin Bachok yang hadir pada malam terakhir kejohanan tersebut.
BACHOK: Seni mempertahankan diri seperti Muay Thai mampu menjadi tarikan pelancong terutama di Bachok yang terkenal sebagai destinasi pelancongan di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Pelancongan dan Warisan Kelantan, Datuk Md Anizam Ab Rahman berkata, kini Muay Thai semakin diminati pelbagai lapisan umur dan setiap kali acara sedemikian dianjurkan, pasti mendapat sambutan menggalakkan.

Beliau berkata, peluang itu sewajarnya diambil oleh Majlis Daerah Bachok (MDB) untuk menjadikan ia sebagai acara tahunan, selain boleh mengundang atlet dari luar negara.

“Kita lihat ramai yang datang nak lihat muay thai atau tomoi ini yang bukan sahaja tarik minat golongan muda tetapi juga orang dewasa dan wanita pun tak ketinggalan.

“Ini adalah peluang untuk ia dijadikan acara tahunan bagi memajukan sektor pelancongan di Bachok sementelah kita sudah ada pesisir pantai yang cantik, selama ini menjadi tumpuan pelancong. Lokasi acara ini diadakan juga di depan Pantai Irama,” katanya ketika berucap merasmikan penutup program itu, malam Selasa lalu.

Majlis itu turut dihadiri Yang Dipertua MDB, Norazmi Berahim; Setiausaha MDB yang juga Pengerusi Kelab Sukan dan Rekreasi MDB, Muhammad Zaidi Mat Jusoh; Timbalan Ketua Polis Daerah Bachok, Asisten Superintendan Azmi Mokhtar; Adun Perupuk, Mohd Huzaimy Che Husin; Adun Jelawat, Abdul Azziz Kadir dan Adun Tawang, Datuk Hassan Mahmood.

Malam Selasa lalu adalah malam terakhir kejohanan muay thai, anjuran bersama Kelab Sukan dan Rekreasi MDB dengan kerjasama Persatuan Muay Thai Bachok.

Ia bermula dari 16 Oktober hingga 19 Oktober. Tarikh 17 Oktober ditunda kepada 19 Oktober bagi memberi laluan kepada orang ramai untuk menyaksikan perlawanan bola sepak Piala Malaysia antara TRW menentang Felda United atau menyertai Himpunan Fastaqim di Stadium Sultan Muhammad IV.
 
Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 23 Okt. 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan