Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 22 Februari 2018

97 projek impak tinggi ubah wajah Kelantan

KOTA BHARU: Sebanyak 364 projek yang bernilai RM14.83 bilion dilaksanakan di Kelantan dalam Rancangan Malaysia ke-11 (RMK11).

Daripada jumlah itu, sebanyak 97 projek berimpak tinggi akan dan sedang dilaksanakan membabitkan kos RM11.62 bilion.

Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan, Datuk Yahaya Mamat, berkata antara projek berimpak tinggi itu adalah pembesaran dan menaik taraf Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra membabitkan kos RM483 juta; Lebuh Raya Kota Bharu - Kuala Krai (Pakej 1B Pasir Hor - Kadok) berjumlah RM310.5 juta.

Lebuh Raya Kota Bharu ke Kuala Krai, Pakej 2B Ketereh ke Kok Lanas (RM229.79 juta); Lebuh Raya Kota Bharu - Kuala Krai Pakej 2A, Kadok-Ketereh (RM189.28 juta); Lebuh Raya Utama Tengah (CSR) Pakej 3 Gua Musang ke Kampung Relong, Pahang (RM253.5 juta).

Katanya, Kerajaan Pusat juga akan membina jejambat dari Kota Bharu ke Bulatan Wakaf Bharu bernilai RM144.49 juta yang akan mengatasi kesesakan teruk di kawasan itu.

"Selain itu, Kerajaan Pusat menerusi Kementerian Kewangan juga menyediakan peruntukan geran tahunan kepada negeri Kelantan membabitkan jumlah RM350 juta sehingga Oktober tahun lalu.

"Ia membabitkan pemberian kekurangan akaun mengurus kerajaan negeri seperti membayar gaji dan sebagainya sebanyak RM54.6 juta," katanya ketika Taklimat Pembangunan Negeri Kelantan bersama media di pejabat JPP, di sini, hari ini.

Yahaya berkata, menerusi Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kerajaan Pusat menyalurkan peruntukan geran tahunan sebanyak RM21.3 juta kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri ini.

Katanya, peruntukan itu adalah untuk pembayaran gaji kakitangan; pembelian peralatan pentadbiran serta perkhidmatan perbandaran; pelaksanaan program dan sebagainya.

"Kerajaan Pusat turut menyalurkan siling peruntukan sebanyak RM90.13 juta untuk 701 projek dari tahun 2014 hingga 2017 untuk membantu PBT dalam penyelenggaraan dan menaiktaraf kawasan pentadbiran tempatan bagi membolehkan rakyat menikmati taraf sosial ekonomi yang selesa," katanya.

Beliau berkata, sebanyak RM168.86 juta lagi diperuntukkan untuk projek pembinaan dan baik pulih masjid serta surau di negeri ini.

Katanya, kerajaan juga memperuntukkan RM91.3 juta pada tahun lalu, untuk membayar elaun imam, guru Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA), guru Takmir, pegawai penyelaras masjid daerah, fasilitator pusat khidmat keluarga dan bantuan sekolah pondok, Sekolah Menengah Agama Rakyat dan institut tahfiz.
 
Sumber: Berita Harian | Nasional | 21 Februari 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan