Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 14 Februari 2018

Kerajaan Persekutuan bina 15 klinik baharu di Kelantan sejak 2015

KOTA BHARU: Kerajaan Persekutuan meluluskan pembinaan 15 Klinik Kesihatan Jenis 7 yang baharu sejak 2015 bagi menggantikan Klinik Desa yang rosak akibat banjir besar yang melanda Kelantan pada 2014.

Pengarah Jabatan Kesihatan Kelantan Datuk Ahmad Razin Ahmad Mahir berkata pembinaan klinik kesihatan itu dianggarkan bernilai RM85 juta, dengan 10 klinik sedang dalam proses pembinaan.

"Antara 10 klinik yang sedang dibina termasuklah Klinik Kesihatan Rantau Panjang, Klinik Kesihatan Kok Lanas dan Klinik Kesihatan Pos Brooke.

"Lima lagi klinik akan dibina selepas kita temui tapak yang sesuai," katanya kepada pemberita selepas Majlis Permulaan Pembinaan Tapak Klinik Kesihatan Jenis 3 Penambang di sini, hari ini.

Klinik Penambang yang akan dibina di atas tanah seluas 3.4 hektar dekat Jalan Pantai Cahaya Bulan (PCB), di sini, bakal memberi manfaat kepada hampir 20,000 penduduk di kawasan berkenaan.

Perkhidmatan yang disediakan termasuklah Klinik Pesakit Luar, Kesihatan Ibu dan Anak, Kecemasan, Pergigian, Pentadbiran dan Pengurusan, Unit Makmal, Unit Farmasi, Unit Pemulihan Cara Kerja, Unit Pemulihan Anggota, Unit Perkhidmatan X-Ray dan Unit Bekalan Air dan Kesihatan Alam Sekeliling (BAKAS).

Dr Ahmad Razin berkata projek itu akan menggantikan klinik sedia ada dengan kos RM21.3 juta dan dijangka siap menjelang akhir 2019.

Sementara itu, mengulas mengenai pembinaan Hospital Kuala Krai (HKK) yang baharu, beliau berkata hospital berkenaan kini telah 99.5 peratus siap dan dijangka siap sepenuhnya pada Mac ini.

Katanya ia merupakan satu daripada projek mega oleh kerajaan Persekutuan di Kelantan untuk kemudahan rakyat.

Sumber
: Bernama | 14 February 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan