Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 22 Februari 2018

RMK-11: 97 projek berimpak tinggi di Kelantan

Yahaya memberikan taklimat kepada media semalam.
KOTA BHARU: Kerajaan Pusat memperuntukkan sebanyak RM14.8 bilion melibatkan 364 projek dalam Rancangan Malaysia ke-11 (RMK-11) di Kelantan.

Daripada jumlah itu, sebanyak 58 projek berimpak tinggi sudah dan bakal dilaksanakan melibatkan peruntukan RM9.21 bilion sekali gus mengetepikan tanggapan negeri ini dipinggirkan Kerajaan Pusat.

Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP), Datuk Yahaya Mamat berkata, antara projek tersebut Pembangunan Lembangan Sungai Bersepadu Sungai Kelantan Fasa 1 berjumlah RM572 juta dan pembesaran dan menaik taraf Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Kota Bharu, Kelantan yang melibatkan peruntukkan RM483 juta.

Selain itu juga, pembinaan Lebuh Raya Bharu - Kuala Krai dari Pasir Hor ke Kadok juga sudah memasuki fasa 98 peratus, selain projek naik taraf Lebuh Raya Utama Tengah (CSR) Pakej 3D di Gua Musang melibatkan peruntukkan RM253 juta dijangka akan ditender Ogos ini.

"Pembinaan bangunan guna sama Tunjung yang melibatkan RM576 juta akan dimulakan pada Mac ini, manakala pembinaan loji rawatan kumbahan serantau dan rangkaian paip pembentungan di Tunjung (RM500 juta) juga dimulakan Mac ini," katanya dalam talimat media di bangunan JPP disini, semalam.

Yahaya berkata, menerusi Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kerajaan Pusat menyalurkan peruntukkan geran tahunan sebanyak RM21.3 juta kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di negeri ini.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 22 Februari 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan