Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 15 Jun 2017

Aksem Kelantan rampas beras Siam bernilai RM175,000

KOTA BHARU: Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (Aksem) Kelantan merampas 35 tan beras Siam bernilai RM175,000 selepas menahan sebuah treler yang mengangkut beras seludup itu di Kampung Merapoh, Pahang semalam.

Komander Aksem Kelantan, Mohd Asri Yahya berkata beras-beras itu dipercayai akan dihantar ke Subang, Selangor untuk bekalan Aidilfitri.

"Pemeriksaan terhadap treler tersebut mendapati ia dipenuhi dengan guni berisi beras Siam dipercayai diseludup dari negara jiran melalui pangkalan haram di sekitar kawasan Pengkalan Kubor, Tumpat, " katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata treler muatan beras itu dikesan hasil maklumat awam sebelum enam anggota Aksem bersama anggota penguat kuasa Kawal Selia Padi dan Beras Negeri Kelantan bertindak menahan lori berkenaan bersama pemandu berusia 57 tahun di Kampung Merapoh pada pukul 5 petang.

Beliau berkata kesemua barangan yang dirampas itu diserahkan kepada Seksyen Kawal Selia Padi dan Beras, Bahagian Industri Padi dan Beras, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani untuk tindakan lanjut.

"Ini adalah kes ke-12 melibatkan rampasan beras malah merupakan kes terbesar rampasan komoditi itu oleh Aksem Kelantan sejak Januari hingga semalam," katanya.

Pada 2015, sebanyak 57 kes rampasan beras seludup bernilai RM523,400 dicatatkan manakala pada 2016 sebanyak 51 kes direkodkan melibatkan nilai rampasan RM934,191.

Sumber: Bernama | 14 Jun 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan