Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 22 Jun 2017

Unit Kardiotorasik HRPZ II tidak akan ditutup

Ahmad Razin
KOTA BHARU: Jabatan Kesihatan negeri tidak pernah mempunyai perancangan untuk menutup Unit Kardiotorasik Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II).

Pengarahnya, Datuk Dr. Ahmad Razin Ahmad Mahir berkata, unit yang beroperasi sejak tahun 2010 itu telah memainkan peranan penting dalam menyediakan perkhidmatan rawatan jantung kepada rakyat negeri ini.

Dalam masa sama ujarnya, usaha dan perancangan juga telah diatur bagi meningkatkan lagi perkhidmatan jantung di hospital negeri ini.

“Sehingga kini, 467 pesakit telah menjalani pembedahan di unit ini. Jelas sekali, perkhidmatan Kardiotorasik di HRPZ II telah memberi manfaat kepada bukan rakyat Kelantan sahaja, tetapi juga Terengganu. Tidak ada keperluan kita menutupnya.

“Oleh itu, sekali lagi dimaklumkan bahawa sememangnya tiada perancangan untuk menutup Unit Kardiotorasik HRPZ II,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Isnin lalu, Utusan Online melaporkan Persatuan Orang Kota Bharu (POKB) menzahirkan rasa bimbang sekiranya Unit Kardiotorasik HRPZ II di sini di tutup kerana ia akan memberi kesulitan kepada rakyat di negeri ini untuk mendapatkan rawatan jantung.

Presidennya, Datuk Sheikh Ahmad Dusuki Sheikh Mohamad dilaporkan berkata, berdasarkan kepada maklumat yang diterima, terdapat tiga pakar bedah jantung telah menamatkan perkhidmatan pada tahun lalu dan sehingga kini hanya ada sepuluh orang pakar sahaja di seluruh negara. 

Sumber: Utusan Online | 21 Jun 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan