Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 20 Jun 2017

LKIM akan jual ikan kepada peneroka Felda dan Kesedar di Kelantan

GUA MUSANG: Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) akan membantu warga peneroka Felda dan Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) di Kelantan untuk mendapatkan bekalan ikan segar beku untuk keperluan harian pada harga lebih murah.

Timbalan Ketua Pengarah LKIM Nik Hashim Abdul Rahman berkata pasaran ikan segar beku itu akan memasuki kawasan terbabit dalam masa terdekat ini bagi mengurangkan beban perbelanjaan harian kumpulan sasar itu.

"Pihak LKIM sedang mengenal pasti premis untuk jualan ikan itu manakala di kawasan bandar sudah diperkenalkan jualan ikan beku segar yang berkualiti tetapi pada harga murah," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran promosi ikan sejuk beku murah di Rancangan Tanah Felda Chiku 5, di sini hari ini.

Majlis pelancaran itu dilakukan Anggota Dewan Undangan Negeri Paloh, Datuk Nozula Mat Diah.

Katanya Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani berusaha membantu selepas menyedari harga ikan di pasaran melambung tinggi hingga tidak mampu dibeli penduduk berpendapatan rendah.

Nik Hashim berkata tujuh jenis ikan yang dibekukan bakal dipasarkan di rancangan tanah terbabit dan harga jualan juga tidak lebih daripada RM10 sekilogram, iaitu lebih murah berbanding dijual di pasar di semua negeri.

Katanya LKIM mengambil berat soal kualiti ikan supaya penduduk dapat merasai keenakan ikan segar.

Sementara itu, Nozula berkata langkah LKIM memasarkan ikan tersebut di kawasan Felda dan Kesedar adalah langkah baik bagi menjimatkan perbelanjaan peneroka.

"Kalau sebelum ini peneroka membeli ikan yang kurang segar dan mahal di pasar, selepas ini mereka boleh beli dengan harga murah, bermutu selain dapat jimat belanja," katanya.

Sumber: Bernama | 19 Jun 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan