Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 22 Jun 2017

Harga ayam dijamin terkawal

AB Ghani Harun (duduk tengah) bersama sebahagian pemborong ayam dalam sidang akhbar di Kota Bharu.
KOTA BHARU: Pejabat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) negeri memberi jaminan harga ayam di pasaran tidak akan melambung tinggi pada musim perayaan Hari Raya Aidilfitri sebagaimana tahun lalu.

Pengarahnya, Datuk Ab Ghani Harun berkata, pihaknya telah mencapai persetujuan dengan pemborong ayam negeri ini untuk mematuhi harga kawalan ditetapkan selama 14 hari dari 17 Jun hingga 30 Jun ini.


Beliau berkata, harga maksimum ayam hidup ditetapkan pada RM5.70 sekilogram (borong) dan RM6.20 sekilogram (runcit) manakala ayam yang sudah disembelih dan dibersihkan pula ditetapkan RM6.70 sekilogram (borong) dan RM7.50 (runcit).


“Kita akan pastikan kejadian tahun lalu tidak berulang sehingga ayam dijual sehingga RM100 bagi tiga ekor.


“Kita sudah mendapat jaminan daripada pemborong bahawa bekalan ayam mencukupi dan mereka berjanji tidak akan bersekongkol dengan peruncit yang mahu mengambil kesempatan menjual dengan harga terlalu mahal.


“Kita akan letakkan pegawai pemantau di semua pasar utama dan tidak akan benarkan peruncit menjual secara longgok serta mewajibkan mereka menggunakan penimbang,” katanya.


Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas pertemuan dengan 50 pembekal ayam dari seluruh negeri di pejabatnya di sini hari ini. 
 
Sumber: Utusan Online | 21 Jun 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan