Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 21 Jun 2017

Penerbangan ihsan bomba hantar pesakit Orang Asli ke Hospital Gua Musang

GUA MUSANG: Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) membantu menyelamatkan seorang lelaki Orang Asli yang menghidap demam panas kritikal untuk dihantar menerima rawatan di Hospital Gua Musang (HGM) hari ini.

Pegawai Perhubungan Awam unit berkenaan Penolong Penguasa Bomba Mohd Farhan Marzuki berkata pesakit itu Mahadi Musa, 19, diserang demam panas hingga mengigil di rumahnya di Kampung Sedal, Pos Simpor, pedalaman jajahan ini sejak tiga hari lepas.

"Helikopter jenis AW139 berlepas dari Pangkalan Udara Subang pada pukul 12.59 tengah hari ini dan mendarat di Kampung Sedal pukul 2.13 petang untuk mengambil pesakit terlantar itu," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Mohd Farhan berkata helikopter yang membawa pesakit itu selamat mendarat di perkarangan Balai Bomba dan Penyelamat Gua Musang pukul 2.35 petang sebelum pesakit berkenaan dibawa dengan ambulans ke HGM.

Katanya, pihaknya menerima laporan daripada Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) mengenai lelaki berkenaan yang sakit kritikal dan perlu dihantar segera ke hospital bagi menerima rawatan, semalam.

"Penerbangan ihsan itu adalah yang ke-12 sejak Januari hingga hari ini bagi menyelamatkan pesakit Orang Asli di pedalaman Gua Musang kerana mereka menghadapi masalah perhubungan jalan darat," katanya.

Penerbangan berkenaan diketuai Juruterbang Kapten Leong Cheong Meng dan dibantu pembantu juruterbang Penolong Kanan Penguasa Bomba Mohd Fadhlan Mohd Pauzie.

Sumber
: Bernama | 20 Jun 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan