Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 26 Mac 2014

Persatuan Sukan Boksing Kelantan mohon stadium

Mohammad Agus (tiga, kanan) menghadiri Mesyuarat Agung Persatuan Sukan Boksing Kelantan tahunan kali pertama, semalam.
RANTAU PANJANG: Persatuan Sukan Boksing Kelantan memohon kerajaan negeri bagi membina stadium boksing untuk kegunaan ahli.

Presiden Persatuan, Datuk Mohammad Agus Mohd Noor berkata, stadium boksing itu kelak dapat digunakan untuk kejohanan peringkat negeri, kebangsaan mahupun antarabangsa.

Selain itu beliau berkata, kemudahan baharu itu akan memudahkan lebih 5,000 ahli gabungan antara ahli boksing dengan ahli Seni Silat Gayong Malaysia dan Seni Silat Sekebun Malaysia mengadakan sesi latihan bersama.

Boksing bukan sahaja menjadi sukan kegemaran penduduk di Kelantan, malah kita turut berjaya menyumbang lima pingat emas dan dua gangsa dalam sukan Sukma tahun lalu.

“Maka pembinaan stadium ini amat diperlukan oleh semua ahli dari 10 jajahan seluruh negeri,” katanya selepas mesyuarat agung tahunan kali pertama, semalam.

Beliau berkata, sepanjang tahun lepas sahaja, sebanyak 46 kejohanan sukan boksing diadakan di beberapa daerah, antaranya Rantau Panjang, Tumpat, Tanah Merah dan Kota Bharu.

Hasil kerjasama erat daripada Jabatan Belia dan Sukan serta kerajaan negeri katanya, persatuan itu berjaya melahirkan atlit sukan boksing dalam kalangan golongan muda.

“Tidak mustahil, sekiranya pembinaan stadium dan bantuan peruntukan sebanyak RM50,000 disalurkan, kita dapat menggilap lebih ramai belia dalam bukan ini. “Seterusnya, meraih lebih banyak pingat di peringkat kebangsaan dan antarabangsa kelak,” katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 26 Mac 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan