Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 27 Julai 2016

Pembangunan bandar Islam di Tok Bali perlukan kerjasama kerajaan negeri dan pusat

PASIR PUTEH: Kerajaan Negeri Kelantan dan Kerajaan Persekutuan perlu bekerjasama dalam rancangan mewujudkan bandar Islam di Tok Bali di sini yang melibatkan kos kira-kira RM950 juta.

Anggota Dewan Undangan Negeri Semerak Zawawi Othman berkata kerjasama itu perlu kerana kedua-dua pihak mempunyai peranan terutama membabitkan tanah dan penyediaan infrastruktur.

"Pelaksanaannya perlu diteliti agar projek itu mampu disertai oleh golongan Bumiputera khususnya orang Melayu," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan khas dan sambutan Aidilfitri anjuran Yayasan Fatima Az Zahara di sini, hari ini.

Zawawi yang juga Penyelaras Pembangunan Persekutuan Parlimen Pasir Puteh, berkata beliau akan mengadakan perbincangan dengan Ketua Jajahan Pasir Puteh Mohd Anis Hussien berhubung pembangunan projek bandar Islam itu.

Sebelum ini, Mohd Anis dilaporkan berkata projek tersebut yang bakal dibangunkan oleh Aimfora Holdings Sdn Bhd, dalam proses mendapatkan kelulusan pengambilan balik tanah seluas 140 hektar daripada kerajaan Kelantan.

Antara komponen projek itu ialah pusat kewangan Islam, pusat komersial Zheng Ho, taman hijau dalam bandar, pusat ilmu, perumahan eksklusif, perumahan kos sederhana, masjid dan hospital.

Sumber: Bernama | 27 Julai 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan