Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 23 Mei 2018

MB Kelantan mahu bertemu PM

Datuk Ahmad Yakob
KOTA BHARU: Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob merancang mengadakan kunjungan hormat kepada Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bagi membincangkan hala tuju kerjasama di antara Kerajaan Pas Kelantan dan Kerajaan Pusat.

Ahmad berkata, bagi memastikan nasib rakyat negeri ini terus terbela, kerjasama sedia ada menerusi konsep kerajaan dengan kerajaan (G2G) ketika negara di bawah pentadbiran terdahulu wajar diteruskan.

“Hubungan Kelantan dengan Pusat sama seperti negeri-negeri lain. Kita hormati kerajaan yang dipilih rakyat dan bersedia menjalinkan hubungan G2G dengan Pusat. Kita tunggu dulu apa dasar kerajaan baharu ini.

“Kita juga sedang tunggu waktu sesuai untuk melakukan kunjungan hormat terhadap Perdana Menteri dalam masa terdekat,” katanya ketika ditemui pemberita selepas menghadiri mesyuarat Exco Kerajaan Pas Kelantan di Kota Darulnaim, di sini hari ini.

Ahmad dalam pada itu berkata, kerajaan negeri tidak berhasrat menaikkan tuntutan royalti minyak terhadap Kerajaan Pusat daripada lima kepada 20 peratus,

Katanya, perkara itu juga merupakan antara topik utama bakal dibawa dalam pertemuan dengan Dr. Mahathir.

“Kita kekal dengan tuntutan lima peratus sebagaimana terkandung dalam perjanjian. Jika kerajaan Persekutuan berjiwa besar dan enggan beri 20 peratus, kita terima, tetapi yang penting, yang kita pohon cuma lima peratus,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Ahmad mengumumkan pihaknya mewujudkan pasukan khas dikenali sebagai Bahagian Koordinasi dan Program Khas (BKPK) bagi memastikan janji kepada rakyat dalam manifesto Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) ditepati.

Beliau turut memberitahu, kerajaan negeri bersetuju menganugerahkan sebuah rumah kepada pemuda kelahiran Kelantan, Abdullah Fahmi Che Nor yang menjadi johan qari Majlis Tilawah dan Menghafaz Al-Quran Peringkat Antarabangsa (MTHQA) Ke-60 baru-baru ini.

Sumber: Utusan Online | 23 Mei 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan