Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 1 September 2018

Imigresen Kelantan tahan 753 PATI sejak Januari hingga Ogos tahun ini

KOTA BHARU: Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Kelantan menahan sejumlah 753 pendatang asing tanpa izin (PATI) dalam tempoh Januari hingga Ogos tahun ini atas pelbagai kesalahan di negeri ini.

Ketua Bahagian Penguatkuasa JIM Kelantan, Ruzaana Mohamed berkata sepanjang tempoh itu juga seramai 2,940 warga asing diperiksa melalui 311 operasi di bawah Ops Mega 3.0.

Antara kesalahan utama PATI terbabit termasuklah tinggal lebih masa, menyalahgunakan permit kerja untuk bekerja di tempat lain dan memiliki kad pelarian palsu, katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Ruzaana berkata kebanyakan PATI yang ditahan warganegara Bangladesh selain Myanmar, Pakistan, Kemboja, China, Vietnam, India dan Nepal.

Dalam operasi terbaru malam tadi dan pagi ini, beliau berkata seramai 29 warga asing ditahan termasuk seorang bayi berusia tujuh bulan bersama ibunya yang merupakan warga Kemboja.

Katanya, 30 pegawai penguat kuasa terlibat dalam serbuan sekitar Kampung Badang, sekitar Pasar Siti Khadijah dan Stesen Bas Kota Bharu di sini, bermula pukul 12 tengah malam hingga 10 pagi hari ini.

Kesemua PATI yang ditahan dihantar ke Depoh Tahanan Imigresen di Tanah Merah untuk tindakan lanjut.

Sumber: Bernama | 1 September 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan