Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 28 September 2018

Kelantan warta 92,697 hektar kawasan tadahan air baharu

KOTA BHARU: Kelantan mewartakan 92,697 hektar hutan simpan di seluruh negeri itu sebagai kawasan tadahan air baharu, kata Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob.

Ahmad berkata kawasan baharu itu adalah sebagai tambahan kepada 35,898 hektar yang diwartakan pada 2008, menjadikan keluasan keseluruhan 128,595 hektar.

“Jumlah berkenaan meliputi 20.97 peratus daripada keseluruhan hutan simpan kekal yang ada di negeri ini,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri di sini hari ini.

Beliau berkata penambahan kawasan tadahan itu adalah selaras dengan Seksyen 10(1)(e) Enakmen (Pemakaian) Akta Perhutanan Negara 1985 yang memberi kuasa kepada negeri untuk menyediakan seluas mungkin kawasan tadahan air di sesebuah negeri.

Katanya dua kawasan Orang Asli iaitu Pos Dakoh dan Belatim di Gua Musang antara yang diwartakan sebagai tadahan air sekali gus menjadikan kawasan tersebut bebas pembalakan.

Mengulas perkembangan lain, Timbalan Mursyidul Am PAS itu meminta kepada yang berkenaan agar tidak membuat spekulasi berhubung parti tersebut bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson.

Katanya sama ada parti itu akan meletakkan calon atau tidak di kawasan berkenaan hanya akan diketahui esok.

Pada masa sama, beliau tidak menolak kemungkinan calon Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak akan diberi kemenangan percuma pada PRK itu walaupun UMNO telah menarik diri daripada bertanding.

"Mungkin calon Bebas akan masuk dan tak akan beri kemenangan percuma. Waktu Tok Guru (Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) meninggal calon Bebas juga yang bertanding walaupun UMNO tak sertai (PRK Chempaka)," katanya.

Sumber: Bernama | 26 September 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan