Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 28 September 2018

Perkeso Kelantan bayar faedah kepada 547 pekerja hilang pekerjaan

PASIR PUTEH: Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) Kelantan membuat pembayaran faedah di bawah Sistem Insurans Pekerjaan (SIP) berjumlah lebih RM328,000 kepada 547 pekerja yang kehilangan pekerjaan dalam tempoh Januari hingga sekarang.

Pengarahnya Zaini Ab Latif berkata pembayaran faedah itu bagi meringankan beban mereka dalam tempoh tiga bulan sebelum mereka mendapat pekerjaan baharu.

"Di samping itu, Perkeso juga akan turut membantu mereka untuk mendapatkan pekerjaan baharu sekiranya dalam tempoh tiga bulan itu mereka masih tidak memperoleh pekerjaan,” katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas menyampaikan cek bernilai RM2,000 kepada Wan Rusli Wan Ismail, 59, iaitu bapa mangsa yang maut disambar petir, Wan Mohamad Rusdi Wan Rusli, 28, di Kampung Seri Aman di sini, hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 5.40 petang Jumaat lepas, mangsa, Wan Mohamad Rusdi sedang dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Telok Panglima Garang, Banting, Selangor dengan menunggang motosikal selepas habis bekerja di sebuah kilang di Seksyen 26, Shah Alam.

Perkeso melaksanakan Sistem Insurans Pekerjaan berkuat kuasa pada Januari lepas sebagai satu jaringan keselamatan sosial yang bertujuan membantu golongan pekerja yang kehilangan pekerjaan untuk mendapatkan bantuan kewangan dan mencari pekerjaan baharu.

Sistem tersebut melindungi semua kes kehilangan pekerjaan kecuali peletakan jawatan secara sukarela, tamat tempoh kontrak perkhidmatan, penamatan kontrak perkhidmatan atas persetujuan bersama majikan dan orang berinsurans tanpa terma dan syarat, penyiapan kerja mengikut kontrak perkhidmatan, persaraan orang berinsurans atau penamatan kontrak perkhidmatan orang berinsurans disebabkan oleh salah laku. 

Sumber: Bernama | 26 September 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan