Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 30 September 2018

Syarikat digesa kemaskini penyata tahunan dan penyata kewangan

KOTA BHARU: Semua syarikat di negeri ini digesa supaya mengemaskini penyata tahunan dan penyata kewangan terkini masing-masing bagi mengelakkan kes penipuan dan manipulasi data.

Pengarah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) Kelantan Ab Razak Isa berkata sehingga Ogos tahun ini, 72 peratus daripada 15,000 syarikat di negeri ini patuh kepada perkara tersebut di bawah Akta Syarikat 2016 yang berkuatkuasa pada 31 Jan 2017.

"Jumlah itu agak tercorot berbanding negeri lain yang ada antaranya mencapai sehingga 100 peratus pematuhan dengan mengemaskini penyata tahunan dan penyata kewangan syarikat masing-masing,” katanya pada Kempen Patuh Serah Simpan Penyata Tahunan dan Penyata Kewangan Akta Syarikat 2016 di sini, hari ini. 

Beliau berkata, pada tahun lepas, sebanyak 1,474 syarikat di negeri ini dikenakan kompaun akibat kegagalan menyediakan penyata tahunan syarikat di bawah Seksyen 68 (1) Akta Syarikat 2016.

“Kita berharap melalui kempen kesedaran ini, ia dapat meningkatkan kesedaran kepada semua syarikat supaya mematuhi peraturan yang ditetapkan agar masalah penipuan dah manipulasi data syarikat dapat diatasi,” katanya.

Sumber: Bernama | 30 September 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan