Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 28 September 2018

Nadma sedang bangunkan SOP pengurusan bencana di kawasan sempadan Malaysia-Thailand

PASIR MAS: Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) sedang membangunkan Prosedur Operasi Standard (SOP) pengurusan bencana di kawasan sempadan Malaysia-Thailand.

Pengarah Bahagian Pelaksanaan Operasi Nadma, Datuk Azizan Abu Taat berkata SOP tersebut diperlukan bagi melancarkan kerja-kerja menyelamat dan pengurusan apabila berlaku bencana di kawasan sempadan kedua-dua negara.

"SOP itu akan dapat menggerakkan aset-aset penyelamat secara bersama dari kedua-dua negara," katanya kepada pemberita selepas meninjau Program Latihan Amali Bencana Antara Kelantan dan Narathiwat (wilayah selatan Thailand) di Tasik Danau Tok Uban di sini, hari ini.

Turut hadir Pengarah Pencegahan dan Pengurangan Bencana Serantau Wilayah 12 Songkhla, Left Trakul Tho Tham.

Mengenai latihan tersebut Azizan berkata latihan berkenaan bagi meningkatkan hubungan dan kerjasama antara pihak berkuasa Malaysia dan Thailand dalam menghadapi sesuatu bencana.

Katanya latihan itu juga bagi memastikan agensi keselamatan mahir dalam bidang pengurusan dan operasi bencana termasuk dalam menghadapi musim tengkujuh di negeri-negeri Pantai Timur Semenanjung.

Sumber: Bernama | 26 September 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan