Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 15 November 2017

Hari Terbuka MITI Zon Pantai Timur tawar 2,500 pekerjaan

KOTA BHARU: Sambutan Hari Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) Zon Pantai Timur pada 19 dan 20 November ini di sini akan menawarkan kira-kira 2,500 peluang pekerjaan di 27 syarikat besar.

Pengarah MITI Kelantan Nik Mohd Fahim Muhaimin berkata peluang itu yang ditawarkan menerusi Pameran Kerjaya dan Temu duga Terbuka anjuran Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) menyasarkan graduan dan bakal graduan khususnya dari negeri-negeri pantai timur.

Sambutan tersebut Program dijangka menarik kira-kira 5,000 pengunjung, katanya kepada pemberita di sini, malam tadi.

Beliau berkata antara matlamat sambutan ialah bagi membolehkan orang ramai mengenali dengan lebih dekat peranan MITI dan agensinya dalam membangunkan ekonomi termasuk sektor perusahaan kecil dan sederhana (IKS) serta perdagangan.

"Pada hari itu juga akan diadakan pelancaran model baharu kereta Perodua MyVi yang juga kali pertama dibuat di luar Kuala Lumpur. Pelancaran dilakukan di negeri ini kerana Perodua melihat Kelantan mempunyai pasaran yang tinggi untuk jualan kereta berkenaan," katanya.

Katanya seminar peluang pelaburan dan pembangunan untuk IKS juga akan diadakan bagi memberikan pendedahan kepada syarikat-syarikat tempatan yang terlibat khususnya dalam industri makanan dan pembinaan. 

"Selain itu, ia juga bagi memberikan pendedahan kepada pengusaha industri makanan mengenai kaedah penyediaan produk secara berteknologi terkini yang menepati permintaan pasaran global dan peluang meningkatkan kemahiran pengurusan perniagaan," katanya. 

Beliau berkata pihaknya akan menyediakan kenderaan khas 'Hari MITI' bagi mengangkut orang ramai dari beberapa lokasi termasuk Stesen Bas Kota Bharu dan Stadium Sultan Muhammad IV di sini ke tempat program itu berlangsung. 

Sumber: Bernama | 15 November 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan