Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 9 November 2016

Pantau nelayan asing di Tok Bali mungkin seludup barangan subsidi

PASIR PUTEH: Pergerakan bot nelayan asing di jeti perikanan Tok Bali di sini perlu dipantau kerana dikhuatiri digunakan untuk menyeludup keluar pelbagai barangan bersubsidi melalui jalan laut.

Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Pasir Puteh Datuk Zawawi Othman yang mencadangkan perkara itu berkata mungkin ada antara nelayan asing itu cuba mengambil kesempatan mendapatkan bekalan barangan bersubsidi untuk dijual di negara masing-masing bagi mendapat keuntungan mudah.

"Nelayan warga asing berpotensi menjadi penyeludup apabila membeli bekalan dalam jumlah yang banyak dengan alasan berada di laut untuk tempoh yang lama.

"Ini tidak mustahil berlaku memandangkan lokasi pelabuhan Tok Bali yang hanya mengambil masa beberapa jam sahaja jaraknya dengan pelabuhan perikanan di Thailand dan Vietnam misalnya," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Kompleks Uthmaniah Kampung Pulai Lima, di sini hari ini.

Anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) Semerak itu mengulas kekurangan minyak masak di Kelantan yang dikatakan berlaku susulan aktiviti penyeludupan yang berlaku di kawasan sempadan.

Sumber: Bernama | 6 November 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan