Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 20 Mac 2015

Kerajaan Kelantan tiada rancangan tangguh pembinaan Lebuh Raya Kota Bharu - Kuala Krai

KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan tidak akan menangguhkan pembinaan Lebuh Raya Kota Bharu - Kuala Krai walaupun menghadapi musibah banjir besar Disember lalu. 

Exco Infrastruktur, Utiliti dan Teknologi Maklumat, Datuk Hanifa Ahmad (gambar) mengakui banjir tahun lalu meninggal kesan besar bukan sahaja ekonomi dan sosial rakyat tetapi juga kewangan negeri. 


“Banjir juga memberi impak kepada pembinaan lebuh raya, bagaimanapun kita tidak hasrat untuk tangguh kerana jaringan jalan raya ini sangat diperlukan rakyat Kelantan,” katanya ketika menjawab soalan Zulkifli Mamat (Pas- Pulau Chondong). 


Menjawab soalan Mustapa Mohamed (BN- Air Lanas) Hanifa berkata, pembinaan lebuh raya itu setakat Februari lalu berjalan lancar dengan mencapai tujuh peratus pembinaan


Katanya, proses pembinaan kini melibatkan kerja-kerja awalan melibatkan ukur tanah, pembinaan tapak pejabat, makmal, longkang dan kerja-kerja membersihkan kawasan di Bukit Bakar, Machang


Dengan kapasiti 30 jentera, kerja-kerja sedang giat dijalankan di jajaran 10 kilometer dengan melibatkan pembinaan dua simpangan dan tiga jambatan,” katanya. 


Katanya, pihaknya telah menyelesaikan fasa pertama dan kedua proses perbicaraan bagi pengambilan semula tanah melibatkan 86 lot dengan kos RM4.5 juta.

“Fasa ketiga libatkan 96 lot akan dilaksanakan dalam masa terdekat,” katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 19 Mac 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan