Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 24 Mac 2015

KADA kemuka cadangan tambah pam air dalam RMK-11

KOTA BHARU: Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA) mengemukakan cadangan penambahan sebuah pam baharu dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) bagi mengatasi masalah bekalan air yang tidak mencukupi untuk penanaman padi pada musim kemarau.

Pengerusinya, Datuk Md Alwi Che Ahmad berkata pam skru itu yang bernilai RM50 juta mampu mengepam air sungai di paras lebih rendah berbanding pam sedia ada.

"Kali ini kita bawa pam skru yang boleh menyedut air sungai pada paras hanya 0.2 meter. Pam yang digunakan sekarang memerlukan paras air sungai sehingga 5 meter.

"Kementerian bersetuju dengan cadangan ini dan kita berharap kerajaan akan meluluskannya dalam RMK-11 nanti," katanya kepada pemberita selepas perasmian Menuai Padi Projek Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) Bendang Tegayong dan Melor Lama di sini, Selasa.

Mohd Alwi berkata pam itu akan dibina bersebelahan dengan rumah pam sedia ada di Kemubu di sini.

Jika pembinaan pam dilaksanakan, masalah bekalan air ke kawasan pertanian di negeri ini dapat diselesaikan dalam tempoh dua tahun.

Sementara itu, seramai 20 petani yang mengusahakan tanaman padi di kawasan seluas 65 hektar di bawah NKEA Tegayong dan Melor Lama, berjaya meningkatkan pengeluaran hasil masing-masing sehingga 5.5 tan sehektar.

"Kerajaan menyasarkan 5,000 hektar kawasan diusahakan dengan tanaman padi di bawah NKEA menjelang 2020.

"Bagaimanapun, KADA akan menambah kawasan tersebut kepada 10,000 hektar dalam tempoh itu memandangkan ia mampu menambah pendapatan petani," katanya.

Sumber: BERNAMA | 24 Mac 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan