Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 24 Mac 2015

MPPP dinaik taraf status bandar raya 1 Jan lepas

GEORGE TOWN: Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dinaik taraf sebagai Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) selepas mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah pada 10 Mac lepas.

Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata Seri Paduka telah memperkenankan pengisytiharaan MPPP kepada MBPP berkuat kuasa 1 Januari lepas.

"Pengiktirafan MBPP memperlihatkan penambahan empat jabatan baharu iaitu Jabatan Landskap, Jabatan Warisan, Jabatan Penguatkuasaan dan Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata mesyuarat Exco kerajaan negeri juga telah memutuskan untuk melantik Yang Dipertua MPPP Datuk Patahiyah Ismail sebagai Datuk Bandar pertama MBPP.

Katanya, Majlis Penyerahan Suratcara pengisytiharaan Majlis Bandar Raya dan Penyerahan Watikah pelantikan Datuk Bandar MPPP akan diadakan di Pejabat Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang pada 10 pagi, Selasa depan.

Beberapa program telah dirancang oleh kerajaan negeri dan MPPP bersempena sambutan MBPP antaranya pertandingan fotografi, majlis kesyukuran, pameran sejarah bandar raya, acara menanam pokok dan jamuan rakyat.

Sumber: BERNAMA | 24 Mac 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan