Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 22 November 2015

JPAM Kelantan arah 1,300 anggota siap sedia hadapi banjir

PASIR PUTEH: Seramai 1,300 anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Kelantan diarah bersiap sedia menghadapi kemungkinan banjir yang dijangka pada hujung bulan ini, kata Pengarahnya Zainuddin Hussin.

Beliau berkata selain itu, sebanyak lapan lori, 13 pacuan empat roda, 30 bot dan 12 ambulans akan digerakkan sebaik banjir bermula.

"Sebanyak 248 jaket keselamatan turut disediakan sebagai persiapan banjir ini dan secara dasarnya, agensi ini telah bersiap sedia," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, Ahad.

Beliau berkata ketika diminta mengulas mengenai laporan amaran Jabatan Meteorologi Malaysia yang menyatakan kemungkinan banjir berlaku akibat luruan angin sejuk yang menyebabkan kejadian hujan lebat monsun bermula pada 26 atau 27 Nov ini di negeri-negeri Pantai Timur Semenanjung.

Dalam pada itu, Zainuddin turut menasihatkan penduduk yang tinggal di kawasan rendah terutama di pinggir sungai yang seringkali dinaiki air supaya sentiasa berjaga-jaga mulai sekarang dan mengikut arahan pasukan penyelamat.

Beliau berkata sikap tunggu dan lihat serta kegagalan mengikut arahan berpindah akan menyukarkan pasukan penyelamat melakukan operasi menyelamatkan penduduk.

Sumber: Bernama | 22 Nov. 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan