Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 28 Januari 2016

Polis Kelantan dan Narathiwat perkasakan hubungan tangani jenayah di sempadan

KOTA BHARU: Polis Kelantan akan terus memperkasakan hubungan dua hala dengan pihak berkuasa Narathiwat di selatan Thailand bagi mengekang aktiviti jenayah di kawasan sempadan.

Ketua Polis Kelantan Datuk Mazlan Lazim berkata maklumat daripada pihak berkuasa Narathiwat akan membantu polis Kelantan mengesan penjenayah sekali gus mengekang kegiatan jenayah di sepanjang Sungai Golok yang menjadi sempadan Malaysia-Thailand di Kelantan.

"Kita dapati aktiviti penyeludupan dadah banyak dilakukan melalui negara jiran ini. Kita percaya ini berlaku kerana penjenayah mampu membeli dadah dengan tawaran lebih murah dan mudah di sana.

"Jadi kita perlukan kerjasama pihak berkuasa negara jiran bagi melancarkan tugas kami," katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat Agensi Kerjasama Maklumat Sempadan (BICAM) di sini, Rabu.

Turut hadir Timbalan Ketua Polis Narathiwat Jakkaporn Tantong.

Mazlan berkata hubungan yang lebih kukuh itu dilihat mampu membendung aktiviti penyeludupan dadah selain memberi tekanan dari segi psikologi kepada penjenayah.

Katanya antara isu lain yang turut dibincangkan termasuk penyeludupan senjata api, pemerdagangan manusia, kenderaan curi dan militan Daesh.

"Pada masa yang sama kita juga akan memberi kerjasama dari segi perkongsian maklumat terutama penyeludupan daun ketum yang dimaklumkan aktif diperoleh dari Malaysia melalui sempadan tersebut," katanya.

Beliau berkata beberapa keputusan bersama telah dicapai dalam mesyuarat yang julung kali diadakan itu yang akan dijadikan panduan dalam pelaksanaan tugas mencegah jenayah sempadan. 

Sumber: Bernama | 27 Jan. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan