Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 31 Mac 2014

Khazanah sejarah tersembunyi di tebingan Sungai Kelantan

Antara barangan yang ditemui di tebing Sungai Kelantan, Kampung Kubang Pak Amin.
PASIR MAS: Pasir Mas merupakan salah satu daripada 10 jajahan di Kelantan yang mempunyai pelbagai warisan sejarah tidak terhitung nilainya bukan sahaja kepada negeri ini malah negara amnya.

Terletak berhampiran sempadan Malaysia - Thailand dan hanya dipisahkan dengan Sungai Golok, menjadikan jajahan ini sebagai salah satu pintu masuk aktiviti perdagangan ke negara ini.

Berkeluasan 577.52 kilometer persegi, kawasan yang majoritinya dihuni oleh masyarakat Melayu ini menyimpan pelbagai khazanah sejarah tidak ternilai harganya kepada peradaban bangsa di negara ini.

Penemuan syiling lama di tebing Sungai Kelantan berhampiran Kampung Kubang Pak Amin, Tendong baru-baru ini telah membuka lembaran baharu kepada perkembangan sejarah di negeri ini.

Siapa sangka, tebing sungai yang sebelum ini dipandang sepi oleh penduduk tempatan dan hanya dijadikan tempat beriadah pada waktu petang serta hujung minggu sebenarnya menyimpan rahsia tidak terhitung nilainya.

Penemuan sejumlah duit syiling lama telah menarik puluhan penduduk setempat dan dari luar kawasan itu untuk turut sama menjalankan kerja-kerja mengorek serta mencari gali tinggalan sejarah di kawasan berkenaan.

Kawasan yang dulunya sunyi bertukar meriah apabila penduduk tidak putus-putus mengunjungi lokasi penemuan untuk melihat dengan lebih dekat tinggalan sejarah itu, selain mencuba nasib untuk mencari gali artifak tersebut.

Temui syiling lama ketika bawa anak mandi

Seorang penduduk, Wan Mohd Yusof Wan Ahmad, 36 berkata, duit syiling tersebut ditemuinya ketika sedang menjala berhampiran kawasan tersebut sambil membawa anak-anaknya untuk bermain air.

“Tiba-tiba beberapa keping duit syiling lama tersangkut pada jala dan ia sesuatu yang mengejutkan saya,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, di sini.

Menurutnya, dia kemudiannya mengorek pasir di kawasan berkenaan dan terkejut apabila menemui beberapa keping lagi duit syiling lantas membawanya pulang ke rumah.

Wan Mohd Yusof berkata, berita penemuan duit syiling itu telah tersebar ke seluruh pelosok kampung dan menarik orang ramai untuk menjalan kerja-kerja mencari gali tinggalan sejarah itu.

Difahamkan kawasan tersebut merupakan laluan utama perdagangan dari Kota Bharu ke kawasan-kawasan hulu Kelantan suatu ketika dahulu.

Tutup kawasan elak kerja cari gali

Menyedari terdapat nilai sejarah tinggi di kawasan berkenaan Perbadanan Muzim Negeri Kelantan telah memaklumkan penemuan tersebut kepada Jabatan Warisan Negara.

Pihak Jabatan Warisan Negara melalui peraturan yang ada telah menutup kawasan tersebut dari dimasuki orang awam dengan kerjasama pihak polis.

Sekumpulan penyelidik dari Jabatan Warisan Negara Wilayah Timur sedang giat menjalankan kajian di kawasan berkenaan untuk melihat nilai sejarah yang terdapat di situ.

Penemuan pisau Tembeling

Penemuan pisau Tembeling di tebing Sungai Kelantan, berhampiran Kampung Kubang Pak Amin membuka lembaran baharu dalam pengkajian sejarah negara, iaitu berkaitan kehidupan manusia pra-sejarah di zaman Neolitik.

Ketua Pegawai Arkeologi Jabatan Warisan Negara Wilayah Timur, Ruzairy Arbi berkata, sebelum ini pisau berkenaan pernah dijumpai oleh pengkaji Inggeris, I.H.N. Evans di sekitar Sungai Tembeling pada 1930-an.

“Kami tidak menolak kemungkinan kawasan tersebut pernah diduduki oleh masyarakat yang tinggal pada zaman Neolitik dan penemuan ini menjadikan kajian lebih menarik. Kami sedang mengenal pasti permukaan kawasan sekitar sebelum meneruskan kerja-kerja cari gali.

"Kajian lanjut akan dijalankan ke atas artifak ditemui untuk mengetahui nilai sejarah di sebalik penemuan ini. Sepanjang seminggu menjalankan kajian, kami telah menemui pelbagai artifak bersejarah yang mempunyai nilai cukup tinggi," katanya.

Katanya, antara barangan yang ditemui ialah seramik, alatan batu dan duit syling serta terdapat sesetengah serpihan tembikar ditemui dipercayai berasal dari zaman pra-sejarah sehingga ke zaman awal Kesultanan Kelantan.

Malahan katanya, Jabatan Warisan Negara tidak menolak kemungkinan terdapat kapal pedagang karam di kawasan tersebut kerana dipercayai menjadi laluan utama maritim pada zaman dahulukala.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 31 Mac 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan