Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 11 Disember 2015

Polis Kelantan tahan lelaki miliki pistol, dadah

KOTA BHARU: Polis Kelantan menahan seorang lelaki disyaki anggota sebuah sindiket pengedaran dadah dan merampas sepucuk pistol dalam satu tangkapan di Chabang Tiga Haji Kasim, Binjai di sini, Isnin lepas.

Ketua Polis Kelantan Datuk Mazlan Lazim berkata suspek berumur 31 tahun itu ditahan dalam sebuah kereta kira-kira pukul 1 pagi di kawasan berkenaan.

"Ketika ditahan suspek berada dalam keadaan khayal dan hasil pemeriksaan menemui sepucuk pistol jenis Colt dan empat peluru di dalam poket seluar suspek.

"Pemeriksaan lanjut turut menjumpai bungkusan surat khabar mengandungi lima botol plastik berisi serbuk dipercayai dadah jenis heroin," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di sini, Rabu.

Mazlan berkata siasatan turut mendapati suspek merupakan salah seorang daripada empat anggota sindiket pengedaran dadah yang sedang diburu di negeri ini dan pernah terlibat dengan kes samun bersenjata serta pernah mencuri kereta di Bachok.

Beliau berkata suspek direman selama tujuh hari bermula Isnin lepas hingga 13 Dis ini dan kes disiasat di bawah Seksyen 8(a) Akta Senjata 1960 dan Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1951.

Mengulas lanjut, Mazlan berkata ketua kumpulan itu yang dikenali sebagai 'Medan Jelawat' ditahan di sebuah hotel di Kuantan, Pahang pada pukul 11.30 malam, juga pada Isnin.

"Selain itu, seorang lagi suspek turut ditahan ketika sedang cuba mencuri sebuah kereta di Kampung Padang Lati, Bachok pada Ahad lepas dan kita masih memburu seorang lagi suspek daripada kumpulan berkenaan yang dikenali sebagai 'Amir'.

"Kumpulan ini menjalankan aktiviti pengedaran dadah sekitar Kota Baharu dan Bachok dan mendapatkan senjata api dari negara jiran," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Mazlan berkata sejak Januari hingga semalam, pihaknya merampas 11 pucuk pistol membabitkan enam kesalahan jenayah berbanding lapan pucuk pistol dalam tempoh sama pada tahun lepas.

"Kita memandang serius berhubung kes senjata api di Kelantan dan tidak akan berkompromi dengan kes seumpama ini yang boleh mengancam nyawa orang awam," katanya.

Sumber: Bernama | 9 Dis. 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan