Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 22 April 2014

Bahana pil kuda: Kehidupan kucar-kacir

Pil kuda
PIL kuda, bukan lagi perkara asing bagi anak-anak muda khususnya di Kelantan malah cukup sinonim di kampung-kampung lebih-lebih lagi bagi yang tinggal bersempadan dengan Selatan Thailand.

Dadah yang cukup dikenali anak-anak muda itu bukan sahaja melibatkan remaja belasan tahun malah ada yang mengambilnya seawal di bangku sekolah rendah sekaligus menghancurkan masa depan mereka sendiri.

Biarpun kesan buruk itu sering dibincangkan malah dilihat di depan mata namun pil kuda tetap menjadi pilihan anak muda apabila dikatakan mampu membantu mereka melupakan tekanan dan bergembira ketika di bawah pengaruh pil tersebut.

Pada masa yang sama, ia juga dikatakan menjadi sumber pendapatan mudah tanpa perlu bekerja keras bagi pengedar atau lebih dikenali sebagai ‘penolak buah’ dalam kalangan penagih.

Terjebak pil kuda seawal usia 13 tahun

Bermula secara suka-suka dan ingin mencuba, seorang remaja, Usin, 17, mula berjinak-jinak dengan pil kuda sejak berusia 13 tahun tanpa  dikesan kedua ibu bapa dan ahli keluarga yang lain.

Usin berkata, sikap ingin mencuba bagaimanapun menjadi bahana kepadanya apabila ia menjadi rutin dan sentiasa mahukan pil tersebut setiap hari.

“Saya mula mengambilnya apabila diperkenalkan seorang rakan dan menganggapnya sebagai perkara biasa memandangkan ramai kawan turut mengambil pil tersebut.

“Malangnya kegiatan saya itu terbongkar apabila pihak polis menangkap saya tahun lalu, selepas tiga tahun terjebak dengan pil kuda. Ibu bapa saya sangat kecewa namun mereka tetap memberikan kata-kata semangat kepada saya untuk berubah dan menamatkan pelajaran  di sekolah menengah,” katanya.


Usin berkata, disebabkan pengaruh dadah yang begitu kuat, dia sanggup melakukan pelbagai kerja sambilan termasuk mengecat rumah, memasang jubin dan apa sahaja yang disuruh asalkan mendapat wang yang mana digunakan untuk membeli pil kuda.

“Saya mula khayal dengan sebiji pil berharga RM15 dan seronok dalam dunia sendiri serta lupa segala-galanya termasuk mengabaikan pelajaran.

“Namun selepas ditahan polis, saya mula menjauhkan diri daripada bahan terlarang, malah tidak lagi melepak dan menghabiskan masa bersama rakan sehingga lewat malam,” katanya yang mengakui menyesal dengan perbuatan sia-sianya itu dan berharap akan lebih fokus dalam pelajaran, seterusnya mencapai kejayaan.

Ditempatkan di wad gila

Seorang pemuda, Yusof, 25, terpaksa ditempatkan di wad gila bagi menangani masalah ketagihan pil kuda sebagai kaedah rawatan terakhir membantunya melupakan dadah itu.

Menurutnya, dia mula mencuba pil kuda semasa terlibat dengan aktiviti sukan di tempat kerjanya namun menjadi ketagih apabila mengambilnya secara rutin.

“Ia melibatkan sukan lasak dan untuk kekal bertenaga, ada kawan mencadangkan saya mencuba pil kuda dan saya terpengaruh untuk mencuba. Apabila berada di bawah pengaruh pil kuda, memang rasa bertenaga seperti ‘superhero’.


“Lama-kelamaan saya jadi ketagih dan tidak dapat berhenti dengan mudah sehinggalah ditempatkan di hospital psikiatri. Di situ saya mula berubah dan sedaya upaya melupakan pil kuda. Saya bukan hanya menjadi penagih dadah tetapi juga kehilangan segala-galanya termasuk pekerjaan dan wang simpanan,” katanya yang kini sudah melupakan pil tersebut.


Yusof berkata, persekitaran, rakan-rakan dan tekanan antara faktor yang mempengaruhi seseorang mengambil pil kuda tambahan pula ia mudah didapati.

Katanya, ketika di bawah pengaruh dadah, dia hilang perasan sabar dan hormat kepada sesiapa sahaja termasuk kedua orang tua.


“Jika ingin sesuatu, saya pasti inginkannya segera, tidak kiralah pil kuda atau apa sahaja barangan. Saya jadi mudah marah namun dalam masa yang sama, otak saya dapat berfikir dengan pantas yang mana saya pernah menyoal seorang doktor psikiatri di tempat saya mendapatkan rawatan, dan doktor tersebut terkedu dan tidak dapat memberikan jawapan.


“Kepada ibu bapa yang ada anak-anak yang mengalami ketagihan teruk, saya sarankan mereka hantar ke wad gila bagi mendapatkan rawatan. Bagi saya rawatan yang diberikan mampu membantu penagih pil kuda kembali pulih,” katanya.

Keluarga turut terkesan

Seorang ibu kepada tiga anak lelaki yang ingin dikenali sebagai Nora berkata, hidupnya menjadi porak peranda apabila kesemua anak lelakinya terjebak dengan dadah.

Katanya, perasaan kecewanya tidak dapat dibendung namun dia tetap bersabar sehinggalah anak-anaknya mula membuat pelbagai onar termasuk menjual pelbagai barangan rumah bagi mendapatkan duit untuk pil kuda.

“Saya seorang ibu tunggal yang membesarkan enam anak sendirian hasil pendapatan mengambil upah menoreh getah. Bayangkan kehidupan kami, umpama kais pagi makan pagi namun saya tetap gigih membesarkan anak-anak.


“Saya sangat kecewa apabila mendapat tahu semua anak lelaki terjebak dengan dadah namun cuba bersabar dan menasihati mereka dengan cara yang baik,” luahnya.

Nora berkata, selepas habis barangan rumahnya dijual, anak-anaknya turut menjual pelbagai hasil tanaman yang ada di sekeliling rumah mereka.


Katanya, kehidupan dia dan keluarga menjadi kucar kacir dengan tingkah laku ketiga-tiga anak-anaknya itu yang hanya mahukan duit demi membeli pil kuda.

“Pada mulanya saya nasihati mereka dengan baik, namun tidak berkesan dan saya mengambil langkah menghalau mereka keluar dari rumah demi menjaga keselamatan saya dan anak-anak yang lain sekalipun ia bukan mudah untuk dilakukan.

“Siapa tidak sayang anak yang dikandung dan dilahirkan namun saya terpaksa. Mereka seolah-olah bukan anak yang saya kenali lagi, mereka seperti orang lain yang hidup tanpa mempunyai arah tuju.

“Mereka  tidak lagi menghormati saya sebagai emak apabila berada di bawah pengaruh dadah dan umpama orang yang menghadapi masalah mental. Salah seorang anak saya pernah cuba membunuh diri dengan terjun ke dalam sungai,” katanya kecewa.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 21 April 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan