Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 21 April 2014

Lebih 200 penduduk sekitar Lata Hujan bantah aktiviti pembalakan

TANAH MERAH: Kira-kira 200 penduduk dari enam kampung di sekitar Lata Hujan di sini hari ini berhimpun secara aman bagi membantah kegiatan pembalakan di kawasan mereka.

Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Gual Ipoh, Mohd Bakri Mustapha yang turut menyertai perhimpunan itu berkata aktiviti pembalakan di kawasan tersebut telah menyukarkan kehidupan rakyat dan menjejaskan bekalan air bersih.

"Saya memohon kerjasama daripada kerajaan negeri agar membatalkan lesen pembalakan dan mewartakan kawasan sekitar Ulu Kursial ini sebagai rizab atau kawasan tadahan hujan bagi mengelak berlakunya kegiatan pembalakan pada masa akan datang," katanya yang ditemui selepas perhimpunan itu.

Penduduk terlibat mendakwa aktiviti pembalakan yang dijalankan oleh syarikat swasta sejak dua minggu lalu telah menjejaskan kawasan tadahan air kepada lebih 4,000 penduduk di Kampung Blok Ulu Kursial, Kampung Gelugor, Kampung Kursial Lama, Kampung Bukit Telaga, Kampung Gerong dan Kampung Buluh.

Seorang penduduk, Mohammad Mazlan Che Mahmud, 52, berkata mereka terpaksa menggunakan sumber air yang tidak bersih dan berkeladak, selepas kegiatan pembalakan dijalankan.

"Keadaan ini telah menjejaskan kehidupan seharian penduduk setempat sehingga kami tidak boleh menggunakan sumber air tersebut untuk memasak atau mengambil wuduk.

"Pembalakan tersebut turut menjejaskan pendapatan petani di kawasan ini memandangkan sumber air berkurangan untuk tanaman mereka," katanya.

Seorang lagi penduduk, Ishak Loman, 66, berharap pihak yang bertanggungjawab lebih memikirkan kepada keadaan sekeliling dan mengalihkan aktiviti pembalakan ke tempat lain kerana ia telah menjejaskan sumber air bersih penduduk.

"Kita tidak mahu aktiviti sedemikian terus dilaksanakan di kawasan ini kerana kita mahu mengekalkan hutan simpan ini untuk generasi akan datang," katanya.

Sementara itu, Pegawai Pejabat Hutan Jajahan Kelantan Barat, Muhammad Hafni Ahmad Saraji berkata pihaknya telah menerima aduan penduduk kawasan itu dan akan menyiasat dakwaan mereka.

"Kita juga sambut baik hasrat penduduk kampung yang mahukan mewartakan kawasan tersebut sebagai kawasan tadahan air," katanya.

Sumber: Bernama | 20 April 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan