Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 21 April 2014

UMK wujudkan UMK-EI bantu pelajar ceburi bidang keusahawanan

KOTA BHARU: Institut Keusahawanan Universiti Malaysia Kelantan (UMK-EI) yang diwujudkan oleh Universiti Malaysia Kelantan (UMK) melalui penglibatan usahawan tempatan di sini, menyediakan satu landasan bagi pelajar UMK mengenali bidang keusahawanan secara mendalam.

Ketua Pegawai Eksekutif UMK-EI, Prof Datuk Dr Abdul Razak Omar berkata selain berkongsi pengalaman bersama usahawan tempatan, pelajar juga diberi peluang memberi pandangan atau kritikan bagi membantu menambah baik perniagaan.

"Kita dekatkan masyarakat terutama usahawan Perusahaan Kecil dan Sederhana dengan para pelajar untuk berkongsi pengalaman dan pengetahuan.

"Ini merupakan satu landasan yang membolehkan pelajar dan ahli akademik berkongsi pengalaman dan bertukar fikiran serta berbincang dengan usahawan tempatan," katanya kepada pemberita selepas Program 'X-Change Biz Talk Show' di UMK di sini, Jumaat.

Mengenai program itu, beliau berkata ia akan diadakan secara berkala sepanjang tahun ini dengan setiap program memfokuskan kepada industri tertentu seperti pelancongan, program hospitaliti, dan industri kraf tangan.

"Sebagai contoh, di peringkat permulaan ini program 'Sejuta Teh Halia -Memantapkan Perniagaan dan Pengembangan' yang menghendaki pelajar mengenal pasti usahawan berjaya untuk berkongsi pengalaman mereka," katanya.

Katanya program itu turut mendapat kerjasama beberapa agensi kerajaan seperti Tabung Ekonomi Usaha Niaga (Tekun), Agro Bank, Majlis Amanah Rakyat (Mara), SME Corporation Malaysia dan SME Bank.

Turut hadir Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Datuk Syed Ali Mohamed Alattas dan Anggota Lembaga Pengarah UMK Datuk Dr Halim Hamat.

Sumber: Bernama | 19 April 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan