Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 24 September 2016

150 sukarelawan bersihkan Pasar Besar Siti Khadijah

KOTA BHARU: Kira-kira 150 sukarelawan termasuk penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Kota Bharu dan petugas Majlis Pembandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) terbabit membersih Pasar Besar Siti Khadijah dan kawasan sekitarnya di sini, menerusi Program Volunteer Malaysia (iM4U) 2016, hari ini.

Ketua Pegawai Eksekutif iM4U, Rudy Malik, berkata program yang dijalankan serentak seluruh negara hari ini bertujuan memupuk semangat kesukarelawan dan aktiviti sosial dalam masyarakat terutama golongan belia.

Katanya, program ini yang diperkenalkan sejak tahun 2014 dilaksanakan secara kerjasama dengan agensi kerajaan dan pihak berkuasa tempatan di seluruh negara.

"Volunteer Malaysia adalah aktiviti sukarelawan terbesar yang dilakukan iM4U. Melalui program ini, kami menyasarkan memupuk sikap masyarakat lebih mengambil berat dan bertanggungjawab.

"Hari ini, kami bekerjasama dengan kira-kira 150 penuntut UiTM dan petugas MPKB-BRI membersih Pasar Besar Siti Khadijah dan kawasan berhampiran dalam misi menjaga kecantikan tempat pelancongan di negeri ini.

"Dalam program ini, kami turut melakukan aktiviti penanaman pokok, memperbaiki semula harta benda awam dan usaha mencegah pembiakan nyamuk aedes," katanya ketika ditemui di sini.

Program dirasmikan oleh Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kota Bharu, Wan Razman Datuk Wan Hassan mewakili Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu, Tan Sri Mohamad Fatmi Che Salleh.

Terdahulu dalam ucapannya Wan Razman berkata, program yang digerakkan oleh iM4U ini mampu membudayakan masyarakat terutama golongan muda dalam menjaga kebersihan tempat perlancongan.

"Pasar Siti Khadijah adalah salah satu daya tarikan kepada pelancong di negeri yang perlu sentiasa dijaga dan pelihara," katanya.

Sumber: Berita Harian | Edisi Timur | 24 Sept. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan