Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 3 September 2016

Cadangan bina lorong basikal di sekitar bandar raya Kota Bharu

KOTA BHARU: Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) dicadang supaya membina lorong khusus untuk pengayuh basikal di jalan utama di sekitar bandar raya ini.

Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata bandar raya Kota Bharu perlu mesra kepada pengayuh basikal yang kini semakin ramai bukan sahaja bagi tujuan beriadah tetapi untuk ke tempat kerja dan aktiviti harian lain.

"Penyediaan lorong khusus untuk basikal penting supaya kayuhan itu selamat, kalau berlumba-lumba dengan motosikal dan kereta, ini berbahaya," katanya kepada pemberita selepas menyertai kira-kira 1,000 pengayuh basikal pada Program Merdeka Kayuhan Patriotik Fun Ride 2016 di sini, hari ini.

Turut menyertai program anjuran Biro Tatanegara Kelantan itu ialah Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki dan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan Datuk Makhtar Mustapha.

Mustapa berkata penggunaan basikal untuk aktiviti harian di kawasan bandar boleh mengurangkan kesesakan lalu lintas dan menjimatkan perbelanjaan bahan bakar untuk kenderaan.

Program Merdeka Kayuhan Patriotik Fun Ride 2016 dianjurkan bagi menyuburkan semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat berbilang kaum dan mendekatkan pemimpin dengan masyarakat.

Sementara itu, ditanya mengenai kekurangan pelanggan bagi sesetengah pasar raya di negeri ini yang cuba dikaitkan dengan kemelesetan ekonomi, Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata perkara itu tidak berlaku cuma pengguna telah berpindah ke pasar raya baharu yang lebih besar.

Beliau berkata keadaan itu adalah situasi biasa dan pengguna masih berbelanja.

"Kemelesetan ini adalah definisi teknikal merujuk kepada keadaan ekonomi yang mencatatkan kadar pertumbuhan negatif untuk dua suku tahun berturut-turut dan keadaan ini tidak pernah berlaku sejak tahun 2008 dan 2009," katanya.

Sumber: Bernama | 3 Sept. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan