Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 25 September 2016

Polis rampas pil kuda dan senapang buatan sendiri

KOTA BHARU: Polis menahan seorang lelaki dan merampas sebanyak 8,400 biji jenis pil kuda bernilai RM168,000 dalam serbuan di sebuah rumah di Pasir Tumboh di sini, Rabu lepas.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Dr Ab Rahman Ismail berkata jurujual minyak wangi berusia 23 tahun itu dipercayai pengedar dadah di kawasan itu dan polis turut merampas dua buah kereta jenis Perodua Kelisa dan Viva.

Siasatan awal mendapati suspek mempunyai dua rekod kesalahan lampau berkaitan dadah dan ditahan remain sehingga 29 Sept ini, katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di sini, hari Sabtu.

Dalam kes berasingan, katanya, polis menahan seorang peneroh getah berusia 31 tahun dan merampas sepucuk senapang patah buatan sendiri serta 10 butir peluru jenis 12 bore di Kampung Sungai Sok, Kuala Krai, Rabu lepas.

Beliau berkata ketika ditahan, lelaki terbabit menyembunyikan senapang patah itu dalam siling bahagian dapur rumahnya bersama sebatang besi laras senapang sepanjang 71.12 sentimeter.

"Siasatan mendapati lelaki terbabit mendakwa senapang itu adalah milik arwah ayahnya iaitu anggota Rela yang meninggal dunia tahun lalu.

"Dia juga memberitahu ayahnya mulai belajar membuat senapang sejak 2006 dengan menggunakan besi yang dikimpal serta kayu," katanya.

Katanya lelaki itu juga mendakwa senapang adalah sebagai kegunaan untuk menjaga kebun buah-buahan dan getah daripada serangan binatang buas.

"Polis bagaimanapun terpaksa menahan lelaki terbabit untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 8 Akta Senjata 1960 dan Seksyen 8(a) akta yang sama.

Sementara itu, enam lelaki dipercayai pengedar dadah ditahan dalam operasi bersepadu yang dilancarkan oleh Bahagian Narkotik IPK Kelantan bermula pukul 10 malam tadi sehingga awal pagi ini.

Ab Rahman berkata kesemua lelaki berusia antara 18 dan 42 tahun itu ditahan di sekitar Jalan Kubur Maras dan Pintu Geng di sini.

"Hasil operasi itu, polis berjaya merampas pelbagai jenis dadah seperti pil kuda, ubat batuk, air ketum dan daun ketum serta pil Eramin 5 bernilai RM8,805," katanya.

Sumber: Bernama | 24 Sept. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan