Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 24 September 2016

Kelantan sasar 5 juta pelancong

KOTA BHARU: Kerajaan negeri mensasarkan kehadiran lima juta pelancong ke negeri ini menjelang Disember ini. 

Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Pelancongan dan Warisan negeri Datuk Md Anizam Ab Rahman, berkata sehingga Julai 2016 seramai tiga juta kedatangan pelancong telah direkodkan

"Kita mengadakan pelbagai program berbentuk kebudayaan dan kesenian bagi menarik minat pelancong ke negeri ini," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah kepada peserta pertandingan dikir laba, di Tambatan Diraja, di sini, semalam. 

Anizam berkata, keunikan budaya, banyak tempat menarik dan paling utama mempunyai kepelbagaian makanan menjadi antara faktor membuatkan pelancong tertarik mengunjungi negeri ini.

"Kerajaan negeri akan mengadakan pelbagai program bagi menarik kehadiran dua juta lagi pelancong sehingga akhir tahun ini bagi memenuhi sasaran. 

"Sebenarnya sasaran sebenar kedatangan pelancong ke negeri ini tahun ini adalah enam juta namun disebabkan faktor kelembapan ekonomi, kita sasarkan lima juta," katanya. 

Mengenai dikir laba, beliau berkata, dikir berkenaan berasal dari Timur Tengah dan dibawa oleh pedagang Arab satu masa dahulu dan ia akan dipopularkan semula kepada generasi sekarang.

"Berbeza dengan dikir barat, dikir laba tidak mempunyai 'tok jogho', tukang karut serta alat muzik dan menggunakan kesepakatan suara dalam menyampaikan sesebuah lagu dan bahasa digunakan adalah bahasa Kelantan yang lama," katanya. 

Sebanyak empat kumpulan menyertai pertandingan dikir laba dengan kumpulan Kubang Tembesu muncul sebagai juara yang membawa pulang trofi serta wang tunai RM1,000 manakala naib johan dimenangi kumpulan Azimat Sri Tujuh Tumpat, membawa pulang trofi serta wang tunai RM700.

Sumber: Berita Harian | Edisi Timur | 24 Sept. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan