Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 29 September 2016

Tujuh menara telekomunikasi akan dibina di Parlimen Rantau Panjang

PASIR MAS: Kementerian Komunikasi dan Multimedia akan membina tujuh menara telekomunikasi baharu dengan capaian jalur lebar 3G bernilai RM10.5 juta di Parlimen Rantau Panjang tahun ini.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata setiap satu menara telekomunikasi tersebut bernilai RM1.5 juta, akan memberi manfaat kepada ribuan pengguna di kawasan berkenaan.

"Ia selaras dengan matlamat kementerian iaitu 95 peratus penembusan jalur lebar dan 55 peratus jalur lebar berkelajuan tinggi di seluruh negara menjelang 2020.

"Pembinaan tujuh menara telekomunikasi tersebut akan dimulakan secepat mungkin dan dijangka siap pada hujung tahun ini," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kampung Batu Karang di sini, Khamis.

Hadir sama Ketua UMNO Bahagian Rantau Panjang yang juga Anggota Dewan Negara Senator Datuk Abdullah Mat Yassin, Ketua Pengarah Jabatan Penerangan Datuk Ibrahim Abdul Rahman, Pengarah Jabatan Penerangan Kelantan Datuk Mohd Sabri Abdullah dan Pengarah Penyiaran Kelantan Mohd Rosli Mohd Salleh.

Dalam pada itu, Salleh berkata beliau turut meminta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengkaji prasarana berkaitan jalur lebar di negeri ini bagi menggalakkan rakyat menyertai ekonomi digital yang sedang berkembang ketika ini.

"Kita menekankan tiga prinsip utama dalam capaian jalur lebar di negara ini iaitu liputan, kelajuan dan mampu dimiliki.

"Ini penting untuk dilaksanakan kerana kementerian sendiri turut mewujudkan program e-Rezeki dan e-Usahawan bagi membantu rakyat menjalankan perniagaan dalam talian," katanya.

Pada program itu, Salleh turut meluangkan masa menyampaikan sumbangan 'touch point' kepada lima keluarga kurang berkemampuan di kampung tersebut.

Sumber: Bernama | 29 Sept. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan