Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 25 September 2016

Dua sahabat penerima Anugerah Pelajaran Diraja UMK

KOTA BHARU: Dua sahabat iaitu Farhana Othman dan Devi Nallappan yang pernah belajar di sekolah sama sejak tingkatan satu hingga lima menerima Anugerah Pelajaran Diraja sempena Istiadat Konvokesyen Ke-6 Universiti Malaysia Kelantan (UMK) di sini, hari ini.

Farhana, 24, graduan jurusan Sarjana Muda Pengajian Warisan mengumpul Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 3.73 manakala Devi, 24, memperoleh Sarjana Muda Sains Gunaan (Teknologi Bioindustri) mendapat PNGK 3.78.

Farhana berkata dia tidak menyangka akan berkongsi anugerah yang sama dengan Devi yang ditemui semula ketika melanjutkan pelajaran ke universiti itu sejak empat tahun lepas.

"Kami pernah belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Mahadi, Klang selain mengikuti kelas tambahan di luar bersama-sama. Selepas Sijil Pelajaran Malaysia kami berpisah kerana masing-masing menyambung pengajian peringkat prauniversiti di institusi berlainan.

"Di UMK, kami bersaing untuk mendapatkan keputusan cemerlang setiap semester. Alhamdulillah. Saya mendapat anugerah dekan setiap semester kecuali semester pertama manakala Devi berjaya menerima anugerah dekan pada setiap semester," katanya kepada pemberita di sini, hari Sabtu.

Sementara itu Devi berkata meskipun berlainan jurusan, mereka sering meluangkan masa mengulang kaji pelajaran bersama-sama.

Istiadat konvokesyen UMK selama empat hari yang bermula hari ini akan melibatkan penganugerahan ijazah kepada 1,766 graduan.

Sumber: Bernama | 24 Sept. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan