Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 24 September 2016

Kota Bharu setaraf kota fesyen dunia

Mortaza Mohamed (kiri) menerima kain batik lukis hasil kerja pelajar UMK dalam Majlis Malam Gala Batik sempena Minggu Fiesta Batik Malaysia 2016 di Hotel Perdana, Kota Bharu, Kelantan.
KOTA BHARU: Universiti Malaysia Kelantan (UMK) me­­ng­o­rak langkah menjadikan negeri ini kota fesyen batik se­ba­ris dengan bandar-bandar fes­yen utama dunia melalui pe­nganjuran Malam Gala Batik sempena Minggu Fiesta Batik Malaysia 2016 di sebuah hotel di sini malam tadi.

Naib Canselor UMK, Prof. Datuk Dr. Mortaza Mohamed berkata, penganjuran program yang turut melibatkan pereka fesyen antarabangsa itu adalah tepat kerana Kelantan terkenal sebagai negeri yang memperjuangkan kesenian dan warisan batik.

Justeru, beliau berharap reka­an bertaraf antarabangsa yang di­persembahkan dapat memberi ce­tusan idea baru kepada pereka batik tempatan untuk terus berkarya menghasilkan produk batik yang mampu menjadi komoditi per­niagaan yang berdaya saing.

“Kita sedia maklum batik adalah warisan negara yang semakin diancam kepupusan, bilangan pengusaha batik yang aktif juga semakin berkurangan, jadi peng­anjuran program sebegini diharap meningkatkan komitmen semua pihak menjamin kelesta­rian industri dan warisan batik.

“Usaha ini juga strategi untuk mempromosikan batik tempatan sebagai modal pelancongan di samping bertepatan dengan agenda Tahun Melawat Kelantan 2016.

“UMK sebagai universiti yang menjadikan bidang warisan se­bagai fokus pengajian sangat menyokong segala usaha memartabat warisan negara ter­utama seni kraf batik, tanggungjawab mening­katkan industri batik tidak berupaya digerakkan sen­dirian tetapi perlukan kerjasama pelbagai pihak sama ada peringkat negeri mahupun persekutuan secara konsisten,” katanya semasa berucap di sini malam tadi.

Program diserikan dengan ke­hadiran Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz; Tengku Puan Temenggong Kelantan, Tunku Noor Hayati Tunku Abdul Rahman; Pengerusi Lembaga Pengarah UMK, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman dan Penasihat Minggu Fiesta Batik Malaysia 2016, Datuk Seri Raja Rezza Shah.

Sebanyak tujuh rekaan fe­syen batik telah dipersembahkan antaranya koleksi ‘Queen of Sheba’ daripada Festival Fesyen Islam (IFF); koleksi Istana Jawa daripada pereka Indonesia Ghea Panggabean; koleksi ‘Volare’ daripada pereka terkenal Tom Abang Saufi dan koleksi Ruzz Gahara ‘Gilded’ daripada pereka muda Nik Faiz Nik Amin.

Sumber: Utusan Malaysia | 20 Sept. 2016 | Terbitan 21 Sept. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan