Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 24 September 2016

Banjir: Tabika Perpaduan di Kelantan diarah buat persiapan awal

PASIR PUTEH: Sebanyak 107 Taman Bimbingan Kanak-kanak Perpaduan (Tabika) di Kelantan terutama di kawasan berisiko tinggi diancam banjir diarah membuat persiapan awal bagi menghadapi kemungkinan berlaku bencana itu bermula bulan depan.

Timbalan Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) Kelantan Shukri Omar berkata simulasi menyelamat juga perlu diadakan di setiap tabika bagi memastikan keselamatan 2,553 kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun jika berlaku banjir mengejut.

Beliau berkata antara kawasan yang berisiko termasuk Gua Musang, Kuala Krai, Tanah Merah dan Pasir Mas.

"Pengurusan tabika juga diarah supaya memastikan segala peralatan mengajar, barangan elektronik, kerusi dan meja berada di kawasan yang lebih selamat," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Pintar Kreatif Tabika Perpaduan Pasir Puteh/ Bachok di sini, hari Sabtu.

Shukri berkata banjir besar yang melanda Kelantan pada 2014 seharusnya dijadikan pengajaran untuk mengatur langkah pencegahan awal yang lebih sistematik.

Katanya bencana tersebut menyebabkan kelas tabika mengalami kerosakan teruk merangkumi bangunan, kerusi, meja dan peralatan mengajar yang dianggarkan lebih RM600,000.

Sumber: Bernama | 24 Sept. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan