Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 25 September 2016

Wawancara: Umno Kelantan sudah ada calon untuk PRU14

Mustapa Mohamed
TIADA siapa yang boleh menyangkal kerja keras Datuk Seri Mustapa Mohamed sama ada di peringkat pusat mahupun Kelantan.

Walaupun sibuk selaku Menteri yang bertanggungjawab terhadap perkembangan ekonomi negara, Mustapa yang lebih mesra dengan panggilan Tok Pa sentiasa turun padang bagi mengikuti denyut nadi rakyat.

Beliau mengakui hakikat bahawa keunikan politik di Kelantan memaksa beliau sentiasa peka dan mampu membawa idea baharu bagi mengatur strategi untuk mengembalikan Kelantan di bawah kepimpinan Umno.

Persoalannya, adakah Tok Pa mampu membawa Umno negeri mengorak langkah baharu termasuk membuang isu-isu yang membelenggu Umno negeri atau setidak-tidak memberi cabaran sengit kepada Pas dalam PRU14 nanti.

Beliau berkongsi perancangannya dalam wawancara eksklusif bersama Ketua Biro Sinar Harian Kelantan, MOHD ZAILANI ABD RAHMAN baru-baru ini.

Apakah senario semasa Umno Kelantan. Adakah sudah bersedia menghadapi PRU yang dijangka diadakan dalam tempoh dua tahun dari sekarang?

Kesan sentimen nasional terhadap pola pengundian di Kelantan adalah besar. Sejarah membuktikan keputusan pilihan raya 1990, 1999, 2004 dan 2008 sangat dipengaruhi suasana politik peringkat nasional.

Oleh itu, penjelasan yang berkesan mengenai isu-isu nasional amat penting. Kita perlu mengenal pasti sentimen dan memahami denyut nadi rakyat di peringkat bawah. Ketika pilihan raya 2004, sentimen nasional ketika itu adalah yang terbaik semenjak 1990.

BN Kelantan berjaya menang 9 kerusi parlimen dan Pas hanya 5 kerusi. Manakala di peringkat Dun pula kedudukannya BN memperoleh 21 kerusi berbanding 24 untuk Pas, dan akhirnya ia menjadi 22-23 apabila kita menawan PRK Pengkalan Pasir.

Melihat kepada prestasi baik pada 2004, ada yang menjangkakan dalam pilihan raya 2008 kita mampu mengambil alih Kerajaan Kelantan tetapi itu tidak berlaku apabila kita gagal menangani serangan-serangan media sosial. Kita pernah gagal sekali PRU 2013, walaupun bilangan kerusi Parlimen dan Dun bertambah.

Semangat kita naik selepas PRK Pengkalan Kubor tahun 2014. Kita jadikan Pengkalan Kubor sebagai 'template', pertamanya dalam soal calon, pilihan kita mengejutkan beberapa pihak.

Ramai tak sangka dengan pilihan kita. Yang penting dalam PRK Pengkalan Kubor calon tidak langsung menjadi isu. Calon kita diterima. Ini menyenangkan kerja kita.

Keduanya, parti bersatu. Jentera berfungsi dengan baik. Ketiga, ketika itu tiada isu nasional yang mempengaruhi sentimen pengundi. Pas pula berhadapan dengan bibit-bibit perpecahan, termasuk Pasma dan kritikan yang dibuat oleh Naib Presidennya sendiri ketika itu, Datuk Husam Musa.

Sebelum PRU 2013 kita lihat ramai orang turun semasa Perdana Menteri (PM) melawat Pasir Puteh dan Machang. Kita merasakan sokongan kepada kita memberangsangkan. Gelombang Merah cukup meyakinkan.

Ia nampak akan memberi kesan yang positif kepada kita. Kita cuba sedaya upaya, tetapi kita gagal oleh kerana pengundi dipengaruhi isu nasional.

Isu nasional penting dalam pilihan raya di Kelantan antara lainnya kerana ramai rakyat Kelantan berada di Lembah Klang dan di bandar-bandar besar seluruh negara.

Pengundi luar ini, pulang mengundi berpandukan sentimen mereka terhadap isu nasional, bukan bersandarkan suasana di Kelantan. Pada pandangan saya, kalau lebih separuh pengundi luar menyokong kita, harapan menang Kelantan lebih cerah.

Menjejaki pengundi-pengundi luar ini bukan mudah. Kita akui sukar untuk menjejaki semua. Jumlah mereka adalah besar, antara 15-20% setiap Dun dan Parlimen. Tetapi, untuk PRU14 kita lebih agresif. Kita akan terus mendekati mereka. Kita akan wujudkan Gelombang Merah di Lembah Klang juga.

Bagaimana isu 1MDB (1Malaysia Development Berhad) boleh mempengaruhi sokongan pengundi?

Isu 1MDB adalah isu perniagaan dan tadbir urus. Benar ia mendapat perhatian di peringkat nasional tetapi di negeri Kelantan, ‘bread & butter issues’ atau isu-isu harian yang melibatkan kebajikan rakyat juga memainkan peranan dalam menentukan sikap pengundi.

Saya rasa isu-isu pembangunan lebih relevan kali ini. Contohnya isu pembinaan infrastruktur seperti lebuh raya, hospital dan juga masalah air di Kelantan.

Di bawah Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11), Kerajaan Persekutuan telah menyediakan peruntukan untuk pembinaan Lebuh Raya Kota Bharu - Kuala Krai, pembesaran Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu dan Hospital Kuala Krai.

Kerajaan Persekutuan komited dalam melaksanakan janji pembangunan ini. Manakala dalam isu air pula, kita sudah memuktamadkan rundingan berkenaan pengambilalihan aset air atau migrasi air di antara Air Kelantan Sendirian Berhad (AKSB) serta Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN).

Migrasi air ini akan mula dilaksanakan tidak lama lagi dan kita berharap ia mampu memperbaiki situasi bekalan air di Kelantan.

Berbalik kepada isu 1MDB, ia sudah tentu menjadi perhatian, kita tidak boleh elak. Penjelasan perlu dibuat dengan lebih meyakinkan. Ia melibatkan isu teknikal, undang-undang, perniagaan, kewangan dan soal ketelusan. Isu ini bukan straight forward, jadi penerangan perlu diberikan oleh mereka yang benar-benar berwibawa dengan cara yang mudah untuk difahami oleh rakyat.

Badan Perhubungan Umno Negeri Kelantan menyokong tindakan PM dalam menangani hal ini. Kita berpendirian bahawa tidak harus ada kompromi dalam soal ini. Tidak kiralah siapa yang buat salah, yang bersalah mesti dikenakan tindakan sewajarnya.

Kita berpendapat isu ini perlu segera diselesaikan supaya kita boleh 'move on'. Rakyat mahu melihat isu ini diselesaikan segera.

Kita dapati pembangkang sekarang ini berpecah, Amanah, Pas dan isu Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Kita tidak mahu isu-isu nasional akan menutup isu-isu yang melanda mereka, khususnya perpecahan yang melanda pembangkang.

PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar melihat satu kebangkitan BN yang hebat. Kita telah membuat penjelasan kepada rakyat tentang isu-isu nasional termasuk 1MDB.

Yang penting kita rancakkan penerangan. Zaman sudah berubah, kaedah penerangan dan kempen kita juga perlu mengikut perkembangan masa kini. Hari ini ianya lebih mencabar dengan Twitter, Facebook, Instagram, WhatsApp, Telegram dan WeChat. Kita harus menguasai medium ini.

Strategi sosial media amat penting sekali. Maklumat hendaklah disampaikan dengan cepat dan dalam bentuk yang menarik. Walaupun beberapa perubahan telah kita lakukan dalam penyampaian maklumat, banyak lagi yang perlu dibuat untuk meyakinkan rakyat.

Isu air dan pembangunan hangat di negeri ini. Apa pendirian Umno Kelantan?

Dalam isu air, beberapa perbincangan dengan kerajaan negeri telah diadakan. Migrasi air hampir sampai ke destinasi. Kerajaan negeri telah gagal menyelesaikan isu ini meskipun sudah berpuluh tahun memerintah. Yang penting kita hendak masalah ini dapat diselesaikan bersama antara Kerajaan Persekutuan dan negeri demi kesejahteraan rakyat Kelantan.

Bagaimanapun, migrasi air tidak bermakna masalah air dapat diselesaikan dalam sekelip mata. Kalau migrasi tanpa apa-apa perubahan, kalau pengurusan masih tidak cekap, tiada jaminan isu bekalan air dapat ditangani.

Dalam isu Lebuh Raya Kota Bharu–Kuala Krai, kita bersyukur pembinaan fasa 1B Pasir Hor-Kadok dan fasa 2A Kadok-Ketereh sepanjang 15 kilometer sedang berjalan lancar.

Saya dah sebut banyak kali, lebuh raya ini keutamaan nombor satu. Kita tidak mahu Kelantan ketinggalan. Kita mahu pembinaannya disegerakan. Pembinaan ini adalah antara menjadi perjuangan saya di Kelantan.

Selepas Lebuh Raya Kota Bharu - Gua Musang selesai kita mahu Lebuh Raya Pantai Timur disambung dari Kuala Terengganu ke Kelantan. Lebuh Raya Timur - Barat  yang sudah berusia lebih 30 tahun juga perlu dilebarkan.

Kita ucap terima kasih kepada PM kerana di bawah RMK11, Kelantan diberi perhatian amat tinggi berbanding rancangan-rancangan sebelumnya. Tidak pernah di bawah PM sebelumnya Kelantan mendapat perhatian cukup istimewa. Tapi, kita mahu pelaksanaan projek-projek yang dipersetujui ini disegerakan.

Setakat mana orang muda menyokong Umno Kelantan?

Satu lagi perkara yang diberi keutamaan oleh Umno Kelantan adalah golongan belia. Kalau ramai orang muda tidak bersama kita, sukar untuk kita tawan Kelantan. Kita perlu eratkan hubungan dengan NGO-NGO (pertubuhan bukan kerajaan) seperti pertubuhan belia dan kumpulan budaya.

Selain itu saya sendiri banyak beri tumpuan kepada pelajar-pelajar universiti, melalui Himpunan Siswazah Kelantan (Himsak) di mana saya adalah penaungnya. Pelajar IPT perlu didampingi secara berterusan. Begitu juga guru muda dan pensyarah muda.

Himsak telah berjaya merapatkan hubungan kita dengan puluhan ribu mahasiswa dan mahasiswi Kelantan di seluruh negara.

Selain itu, Majlis Belia Kelantan yang menghimpunkan NGO-NGO belia di negeri ini turut aktif dalam menyediakan platform untuk golongan belia. Mereka menjadi penghubung dalam menyampaikan aspirasi belia kepada Kerajaan, termasuk mengenai peluang-peluang pekerjaan.

Dalam soal pemimpin pelapis, saya hendak ucap terima kasih kepada PM kerana memberi kepercayaan kepada dua pemimpin muda dan berwibawa dari Kelantan iaitu Datuk Ahmad Jazlan Yaakob dan Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki untuk mengisi jawatan Timbalan Menteri.

Mereka berdua merupakan pelapis yang berwibawa. Saya mengakui kita kekurangan pelapis. Kita perlu lebih ramai tokoh muda seperti mereka termasuk dari golongan agama.

Kita juga bersyukur Datuk Dr Awang Adek Hussein kembali menabur khidmat di Bachok selepas dua tahun lebih menjadi duta kita ke Amerika Syarikat. Kita berharap kembalinya beliau dalam politik secara aktif, dapat membantu Umno Kelantan.

Pada PRU lalu, Umno Kelantan kalah 15 kerusi dengan majoriti undi bawah 1,500.

Adakah ini signal Kelantan mampu dirampas semula?

Memang inilah kerusi-kerusi yang menjadi sasaran kita. Selain Dun yang kita kalah tipis, jangan lupa kita juga ada Dun yang kita menang tipis. Dalam kita meletak sasaran, kita perlu realistik. Kita sudah mengenal pasti kerusi-kerusi tumpuan. Kita menyasarkan sekurang-kurangnya 3-4 kerusi Parlimen tambahan dan 27-30 kerusi Dun.

Kehadiran PM dan TPM (Timbalan Perdana Menteri) ke Kelantan merasmikan mesyuarat perwakilan di tiga bahagian barubaru ini mencerminkan kesungguhan BN menawan kembali Kelantan. Pucuk pimpinan tidak pernah give up dengan Kelantan. 

Ini telah menguatkan semangat kita semua, dalam pada itu jangan lupa untuk kerja habis-habisan tambah daftar pemilih. Kalau tidak harapan kita akan berkecai sekali lagi.

Benar, pembangkang berpecah, tetapi kita perlu bina kekuatan dalaman. Kita akan hidupkan semula semangat Gelombang Merah di Kelantan, di Lembah Klang dan di seluruh negara.

Apa faktor Umno memberi penekanan untuk mengenal pasti calon lebih awal?

Ini bukanlah kali pertama saya mengetuai PRU. Kalau dalam PRU-PRU lalu, selepas bubar baru kita hendak fikir soal calon, itu memeningkan kepala. Kali ini kita berfikir lebih awal, kita akan gandingkan tokoh berpengalaman dan baru. Sebenarnya, proses mengenal pasti calon sesuai sudah pun bermula. Kalau calon lewat ditentukan, dia tak sempat nak dapat sokongan rakyat.

Isunya sebelum ini, BN memberi perhatian dalam meletakkan calon ulama tetapi tidak mendapat sokongan bahagian hingga calon tidak diterima masyarakat? Calon yang akan kita tampilkan, tidak kiralah dari latar belakang apa sekalipun, mesti boleh
diterima pengundi setempat. Kita boleh meletakkan calon ulama, namun kita harus pastikan calon ini benar-benar ada kredibiliti dan mampu menang.

Dalam pada itu, bahagian-bahagian, Umno perlu lebih terbuka. Kita tidak boleh terlalu tinggi semangat kedaerahan.

Sebaliknya perhatian perlu diberikan kepada kebolehan dan kemampuan untuk cari kemenangan.

Kalau kita sayang kepada tokoh agama jangan kita sembelih dia. Kita jangan letak mereka di kawasan hitam. Insya-Allah kali ini kita akan fikir kawasan yang sesuai untuk ditandingi oleh tokoh-tokoh agama.

Bagaimana isu 'cah keting' yang menjadi barah kepada Umno Kelantan?

Secara peribadi saya berpendapat isu cah keting sebenarnya dibesar-besarkan. Kita akui memang ada, tetapi tidak seperti didakwa oleh sesetengah pihak. 'Cah keting' bukan perkara utama yang gagalkan Umno Kelantan. Apa pun saya harap kita terima keputusan Presiden dan percaya pada qada’ dan qadar dan 'cah keting' tidak berlaku.

Datuk Seri Dr Ahamd Zahid Hamidi dalam ucapan di Kelantan baru-baru ini mengingatkan ahli-ahli Umno agar sentiasa turun padang dan tidak mengamalkan sikap 'cah keting'.

Benar seperti saya nyatakan tadi masalah ‘cah keting’ wujud, namun masalah lebih besar adalah sikap fanatik penyokong terhadap Pas. Juga kita perlu tangani isu-isu nasional dengan lebih baik. Meskipun masalah cah keting ini tidak begitu serius, namun kita perlu berjaga-jaga.

Sejauh mana manfaat diperoleh BN jika berlaku pertembungan tiga penjuru pada PRU nanti?

Banyak pihak merasakan kita boleh menang besar jika berlaku persaingan tiga penjuru antara BN, Pas dan Pakatan Harapan (PKR dan Amanah). Ada yang terlalu yakin persaingan tiga penjuru ini akan menjamin kemenangan untuk BN. Ini berdasarkan keputusan di Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Bukan rahsia lagi persaingan tiga penjuru dalam dua PRK baru lalu memang memberi kelebihan kepada kita. Tapi harus kita ingat parti-parti pembangkang pun sedar hakikat ini setelah melalui pengalaman di Kuala Kangsar dan Sungai Besar.

Mereka pun sudah tentu mencari jalan untuk mengelak senario sebegini berlaku. Jadi jangan terlalu ghairah, kita tidak tahu apa akan berlaku esok atau lusa dalam pakatan pembangkang.

Pokoknya kita kena ada kekuatan sendiri, kekuatan dalaman dan tidak boleh bergantung kepada kelemahan orang. Tidak kiralah dua, tiga atau empat penjuru sekalipun, kita harus memastikan jentera Umno Kelantan bersedia bagi menghadapi PRU akan datang.

Bagaimana isu pakatan Pas-Umno?

Umno Kelantan tidak ada masalah untuk berkerjasama dengan Pas dalam isu-isu yang melibatkan pembangunan dan kepentingan rakyat.

Contohnya, semasa banjir hujung 2014 dan selepas banjir kita kerjasama demi rakyat Kelantan. Kerjasama Kerajaan Pusat dan negeri ini dalam mewujudkan Pusat Transformasi Bandar (UTC) Kota Bharu adalah satu lagi contoh.

Kerajaan negeri menyediakan bangunan KB Bazar milik PKINK ditransformasikan menjadi UTC, manakala Kerajaan Persekutuan pula membelanjakan sejumlah kira-kira RM40 juta untuk menaik taraf dan mengubahsuai bangunan tersebut, serta pengambilalihan tanah.

Lain-lain bentuk kerjasama kita serah kepada pucuk pimpinan untuk tentukan hala tuju Umno-Pas. Apa sahaja keputusan yang dibuat kita akan akur. Sekarang ini kita tetap bekerja melawan musuh tradisi kita iaitu Pas.

Bagaimanapun, hakikat dalam politik tiada lawan atau kawan yang kekal selama-lamanya.

Bagaimana kekuatan Pemuda Umno dalam usaha menawan Kelantan?

Pemuda Umno Kelantan perlu lebih hebat, lebih gah. Mereka perlu kerjasama dengan NGO bagi mendekati golongan belia, pelajar IPT dan kumpulan budaya. Jentera Wanita Umno Kelantan sentiasa turun ke padang mendekati rakyat. Manakala, Puteri Umno Kelantan pun nampak lebih bersemangat.

Realitinya, sayap parti, khususnya Pemuda dan Puteri perlu tambah kekuatan dan NGO boleh membantu. Kita memerlukan satu pendekatan yang lebih agresif dan inklusif.

Kita perlu berdamping dengan anak muda.

Sumber: Sinar Harian | Wawancara | 17 Sept. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan