Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 27 September 2016

80 penternak ikan berdepan risiko gulung tikar

PASIR PUTEH: Lapan puluh penternak ikan air payau dalam sangkar di sebuah lagun di Tok Bali di sini, berdepan risiko 'gulung tikar' selepas kawasan penternakan mereka sejak lebih 10 tahun lepas didakwa menjadi sebahagian daripada sebuah resort yang beroperasi di tempat tersebut.

Pengerusi Pembangunan Pertanian Parlimen Pasir Puteh Zawawi Othman berkata perkara itu disedari selepas usaha pihaknya untuk menggali semula kuala lama yang tertimbus bagi mengalirkan air keluar ke laut dihalang oleh pengurusan resort tersebut dan Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Puteh.

Zawawi berkata arahan itu mengejutkan kerana pihaknya menganggap kawasan lagun berkenaan adalah hak milik Agensi Kawasan Pembangunan Pertanian Bersepadu Kemasin-Semerak (IADA) yang membenarkan mereka menternak ikan di kawasan itu.

"Pihak terbabit mendakwa kawasan itu termasuk lagun yang terletak kira-kira 300 hingga 400 meter dari resort itu adalah sebahagian daripada milik resort terbabit yang jumlahnya lebih 400 hektar," katanya kepada pemberita selepas merasmikan upacara penutupan kayuhan amal Ibu Pejabat Daerah Polis (IPD) Pasir Puteh di sini, hari ini.

Sebanyak 156 peserta mengambil bahagian pada acara kayuhan sejauh 28 kilometer bermula dari Ibu Pejabat Polis Daerah Pasir Puteh-Tok Bali-Kompleks Uthmaniyyah yang turut dihadiri Ketua Polis Daerah Pasir Puteh DSP Abdu Rozak Muhammad.

Zawawi yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Semerak berkata berikutan itu penternak ikan air payau dalam sangkar tersebut boleh diusir pada bila-bila masa apabila pihak resort yang dimiliki oleh orang luar dari Kelantan itu ingin melaksanakan projek komersial di kawasan berkenaan.

Beliau berharap pihak berkenaan mengkaji semula arahan itu bagi mengelak penternak hilang mata pencarian.

Katanya Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani meluluskan peruntukan sebanyak RM40,000 bagi menggali kuala yang tertimbus itu sejak minggu lepas tetapi terpaksa menimbusnya semula hari ini berikutan arahan daripada pengurusan resort dan Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Puteh.

Sumber: Bernama | 27 Sept. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan