Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 24 September 2016

PKINK sasar 5,000 unit RMMK menjelang 2020

Contoh unit Rumah Mampu Milik Kelantan (RMMK) Pasir Mas (Fasa 2).
KOTA BHARU: Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) menyasarkan 5,000 unit Rumah Mampu Milik Kelantan (RMMK) menjelang tahun 2020. 

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan (Hal Ehwal Korporat) PKINK, Mazli Zakuan Mohd Noor, berkata antara unit rumah yang bakal dibangunkan merangkumi kumpulan isi rumah berpendapatan 40 peratus (B40) dan berpendapatan 50 peratus kelas menengah (M50). 

"Sehingga kini, sebanyak 500 unit RMMK sudah siap dibangunkan termasuk 30 unit rumah di Taman Ubudiyyah Labok, Machang, 48 unit di Taman Seri Mesa, Pasir Mas, 64 unit di Pasir Genda, Tanah Merah dan 334 unit di Badang, di sini. "Harga ditawarkan bermula RM60,000 seunit. 

Oleh itu, pembangunan rumah mampu milik akan berterusan untuk memastikan hasrat rakyat memiliki rumah di negeri ini tercapai, sekali gus merealisasikan sasaran 5,000 unit RMMK yang ditetapkan kerajaan negeri hingga tahun 2020," katanya pada sidang media di Bangunan PKINK, di sini, hari ini. 

Dalam perkembangan lain, Mazli berkata, seramai 100,000 orang dijangka membanjiri Ekspo Jubli Emas Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) sempena 50 tahun penubuhan perbadanan itu, pada 27 September hingga 1 Oktober ini. 

Katanya, pelbagai aktiviti diadakan bagi menarik pengunjung, antaranya tawaran pemilikan hartanah, penjualan produk pertanian dan khidmat guaman percuma. 

"Ekspo itu diadakan untuk memperkenalkan semula perbadanan kepada masyarakat sebagai satu badan utama dalam ekonomi negeri. 

"Kita mahu mempromosikan produk hartanah, perkhidmatan, pertanian, industri dan pelancongan kepada rakyat di negeri ini yang akan berlangsung di Aeon Mall Kota Bharu," katanya.

Sumber: Berita Harian | Edisi Timur | 22 Sept. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan