Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 9 Mac 2018

Asrul pelajar Orang Asli Gua Musang cemerlang STPM

Asrul Seli (tengah) diumumkan sebagai pelajar terbaik Orang Asli dalam STPM peringkat negeri Kelantan di Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Indra Petra (SMKTIP), Gua Musang, Kelantan, kelmarin.
GUA MUSANG: Ingin me­ngubah nasib keluarga dan tanggapan orang ramai terhadap kaum Orang Asli yang dikatakan malas belajar menjadi pendorong kejayaan Asrul Seli, 20, mencatatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Malah pemuda dari Suku Temiar itu dinobatkan sebagai pelajar terbaik Orang Asli STPM negeri ini setelah mendapat keputusan cemerlang 1A, 3B dengan Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 3.25.

Pelajar Sekolah Menengah Ke­bangsaan Tengku Indra Petra (SMKTIP) itu berkata, kejayaannya tersebut adalah untuk bapa­nya, Seli Angah, 42, dan ibunya, Salina Atan, 42, yang tinggal di Kampung Langsat, Kuala Betis dekat sini kerana tidak putus-putus memberikan semangat kepadanya.

“Saya bersyukur dapat membuktikan kepada keluarga bahawa saya dapat buat yang terbaik walaupun keputusan peperiksa­an saya sebelum ini biasa saja.

“Saya berbangga kerana dapat menutup mulut sesetengah masyarakat luar yang sebelum ini melabelkan Orang Asli malas belajar,” katanya ketika ditemui di SMK Tengku Indra Petra, semalam.
Sumber: Utusan Malaysia | Wilayah - Kelantan | 8 Mac 2018 | Terbitan 9 Mac 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan