Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 19 Mac 2018

RM5 juta peruntukan atasi masalah bekalan air di Temangan

Ismail Sabri diiringi Ahmad Jazlan Yaakub (kiri) memotong reben merasmikan tapak Projek Pembinaan Telaga Tiub Tangki Air Menara 3, Pemasangan Paip Utama di Kampung Pasir Senor, Temangan , Machang, Kelantan kelmarin.
MACHANG: Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah memperuntukkan sebanyak RM5 juta untuk projek pembinaan telaga tiub, tangki air menara serta pemasangan paip utama di Temangan dekat sini.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pelaksanaan projek itu sekali gus akan membantu menyelesaikan masalah bekalan air yang dihadapi penduduk di kawasan ber­kenaan.

Beliau berkata, projek tersebut dijangka bermula pada April ini dan dijangka siap pada Ogos tahun hadapan.

“Projek ini akan melibatkan pembinaan empat buah telaga tiub berkapasiti 4 juta li­ter sehari serta pembinaan tangki air menara setinggi 32 meter.

“Apabila projek ini siap, ia bakal memberi manfaat kepada 10,000 pengguna di kawasan Temangan, Kerilla, Pertok, Paloh Rawa, Merbai Labi, Kampung Cina dan kawasan sekitar,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancaran Projek Pembinaan Telaga Tiub, Tangki Air Menara dan Pemasangan Paip Utama di Kampung Pasir Senor, Temangan, di sini semalam.

Yang turut hadir, Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Ahmad Jaz­lan Yaakub yang juga Ahli Parlimen Machang.

Tambah beliau, untuk projek berkenaan, sumber bekalan air akan diambil dari loji air di Merbau Condong dan difahamkan loji itu juga akan dinaiktaraf bagi memastikan kapasitinya mencukupi untuk disalurkan kepada pengguna.

Sementara itu, Ismail Sabri berkata, Kelantan turut menerima empat projek Bekalan Air Luar Bandar (BALB) dengan anggaran kos RM42 juta.

“Selain itu, terdapat juga 22 projek-projek kecil BALB dengan anggaran kos RM11.2 juta.

“Kebanyakkan projek kecil ini telah bermula dan dijangka siap secara berperingkat-peringkat mulai penghujung Mei ini,” katanya.

Sumber: Utusan Malaysia | Wilayah - Kelantan | 18 Mac 2018 | Terbitan 19 Mac 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan