Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 25 April 2018

KPM baharu di Bachok, Kelantan

Dr. Awang Adek Hussin (tengah) meraikan anak Bachok yang berjaya ditawarkan ke kolej pengajian Mara pada majlis pecah tanah pembinaan KPM Bachok di Pauh 9, Bachok, Kelantan, hari ini.
BACHOK: Kolej Profesional Mara (KPM) yang akan dibina di Kampung Pauh Sembilan dekat sini bakal memberikan kemudahan kepada 1,000 pelajar apabila siap sepenuhnya pada 2021.

Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara), Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, buat masa ini kerja-kerja penyediaan tapak di kawasan seluas 15 hektar itu sedang giat dilaksanakan.

"Pembinaan kolej yang bernilai RM90 juta itu merupakan yang pertama di Kelantan dan ketujuh di seluruh negara," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Pecah Tanah KPM Bachok di Kampung Pauh Sembilan, di sini hari ini.

Yang turut hadir, calon Barisan Nasional (BN) bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pantai Irama, Datuk Dr. Ilias Hussin; calon BN DUN Tawang, Datuk Mohd. Radzuan Abdullah dan calon DUN Jelawat, Mohd. Radhuan Hamat serta Ketua Pengarah MARA, Azhar Abdul Manaf.

Awang Adek berkata, kolej itu akan menawarkan pengajian di peringkat diploma jurusan pengurusan perniagaan; pengurusan kewangan; seni kulinari; gubahan barang kemas dan gubahan tekstil.

"Pembinaan kolej ini adalah selaras dengan misi perjuangan BN merealisasikan Bachok Baharu Bachok Maju berasaskan bandar ilmu dan pelancongan yang mempunyai banyak institusi pengajian tinggi termasuk kampus induk Universiti Malaysia Kelantan (UMK) dan aset pelancongan Pantai Irama.

Katanya, kolej itu juga akan dapat mewujudkan peluang-peluang pekerjaan dan perniagaan yang lebih luas kepada rakyat negeri ink khususnya penduduk setempat.

"Bagaimanapun, kerusi Parlimen Bachok dan ketiga-tiga DUN berkenaan perlu dimenangi BN pada Pilihan Raya Umum (PRU14) 9 Mei depan bagi melicinkan urusan mengnainya," katanya.

Sumber: Utusan Online | 25 April 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan