Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 22 April 2018

Tok Bali gerbang halal serantau

Tengku Razaleigh Hamzah (dua dari kiri) diiringi Asyraf Wajdi Dusuki (kiri) ketika menghadiri majlis Pelancaran Manifesto Barisan Nasional (BN) Parlimen Pasir Puteh di Dewan Uthmaniah, Kampung Pulau Lima, Pasir Puteh, Kelantan, semalam. BERNAMA
PASIR PUTEH: Pelabuhan Perindustrian Tok Bali akan ditransformasikan menjadi gerbang halal serantau sekiranya Barisan Nasional (BN) menang di kerusi Parlimen Pasir Puteh dan empat kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di situ pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Ahli Majlis Tertinggi UMNO merangkap bapa angkat UMNO bahagian itu, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki berkata, sebanyak 250 lot industri kecil dan sederhana (IKS) akan dibina di kawasan tersebut yang terletak dalam DUN Semerak bagi mewujudkan peluang keusahawanan yang produktif.

Beliau berkata, projek pembangunan yang sebahagiannya telah dilaksanakan di kawasan itu bakal menjanjikan sebanyak 50,000 peluang pekerjaan bagi menarik kembali anak tempatan yang mencari rezeki di perantauan.

“Perkara ini terkandung dalam Manifesto BN Pasir Puteh yang mengandungi 25 janji merangkumi dua aspek utama iaitu pembangunan fizikal dan rohani bagi memastikan penduduk di sini menikmati perubahan.

“Manifesto ini dirangka berasaskan keseimbangan nilai pembangunan ukhrawi dan duniawi,” katanya ketika ditemui selepas Majlis Pelancaran Manifesto BN bagi Parlimen Pasir Puteh di Kompleks UMNO Uthmaniyah, Semerak di sini hari ini.

Majlis tersebut disempurnakan oleh Ahli Badan Perhubungan UMNO negeri, Tengku Razaleigh Hamzah dan turut dihadiri Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh, Datuk Zawawi Othman.

Asyraf Wajdi yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, pihaknya juga berjanji untuk membina cawa­ngan Universiti al-Quran dalam kawasan DUN Selising jika menang.

Bagi DUN Gaal akan diwujudkan zon kesenian dan kebudayaan yang mendapat tempat dalam industri pelancongan global, manakala DUN Limbo­ngan akan melibatkan urbanisasi bandar Pasir Puteh sebagai pusat bandar yang kedua terbesar selepas Kota Bharu,” katanya.

Tambahnya, bagi melengkapi pembangunan yang rancak di kawasan tersebut, pihaknya juga akan mewujudkan Kolej Komuniti bagi memberi peluang kepada anak muda di kawasan tersebut mendapat latihan serta kemahiran yang secukupnya.

Sumber: Utusan Malaysia | 21 April 2018 | Terbitan 22 April 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan